PdF:AJB_FSP1 Funkční větná perspektiva 1 - Informace o předmětu
AJB_FSP1 Funkční větná perspektiva 1
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/1/0. 1 hodina. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková - Předpoklady
- Completion of FUKS course.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - angličtina (program PdF, B-ZS)
- Cíle předmětu
- The seminar offers a systematic survey of the theory of functional sentence perspective (FSP). Students are gradually introduced the principles of the functional approach towards linguistic analysis of written text on the basis of FSP as founded and developed by its 'father', Professor Jan Firbas. The theoretical input is demonstrated on the material of authentic examples, presented in charts of FSP analysis. Key terms: theme, rheme, communicative dynamism, distributional field, dynamic-semantic functions, retrievability, etc. Special attention is paid to the theory of the dynamic-semantic tracks, viewed from the comparative point of view. Having completed the course, the students should be able to analyze a text from the point of view of FSP and approach it form the functional angle.
- Osnova
- 1. FSP and Jan Firbas.
- 2. Place of FSP within the framework of information processing.
- 3. Communicative dynamism.
- 4. Basic factors: context.
- 5. Basic factors: linear modification.
- 6. Basic factors: semantics.
- 7. Basic factors: intonation.
- 8. FSP analysis. Charts.
- 9. Dynamic-semantic tracks.
- 10. Semantic homogeneity.
- Literatura
- SVOBODA, A. Syllable as a microfield in functional sentence perspective, In Prague Linguistic Circle Papers 2, Prague, 1996. s. 194-195.
- SVOBODA, A. Functional perspective of the noun phrase. In Brno Studies in English 17, Brno: Masaryk University, 1984. s. 61-86.
- FIRBAS, J. On the thematic and the rhematic layers of a text. In Organization in Discourse: Proceedings from the Turku Conference, Anglicana Turkuensia 14, Warwik, Tauskanen and Hiltunen (eds.). 1995, s. 59-72.
- ADAM, M. Some special aspects within the Th- and the Rh-layers. In Brno Studies in English 28, Brno: Masaryk University, 2002, s. 11-18, 173 s., ISBN 80-210-2968-4.
- FIRBAS, J. Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communication. Cambridge: Cambridge University Press, 1992. 239 s., ISBN 0-521-37308-5.
- Metody hodnocení
- Block format(twice a 6-period block, twice a semester). The course is completed by a written credit test (+ all home assignments must be done). Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=891
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 2 dopolední bloky, v pondělí 2.3. a v pátek 15.5.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/AJB_FSP1