PdF:CH2BP_4P2P Fyzikální chemie - Informace o předmětu
CH2BP_4P2P Fyzikální chemie
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Pelcová - Rozvrh
- Út 7:00–8:40 učebna 7
- Předpoklady
- CH2BP_1P3P Obecná chemie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Fyzikální chemie společně s chemií obecnou představují základy chemického myšlení, kterému je třeba se naučit pro zvládnutí dalších chemických disciplín. S aplikací přírodních zákonů a s fyzikálně chemickými jevy vůbec se student setkává v analytické, anorganické i organické chemii, biochemii a v chemické technologii.
Hlavním cílem kursu je:
- zvládnout základy fyzikální chemie,
- pochopit aplikace fyzikální chemie na analytickou, anorganickou i organickou chemii, biochemii a chemickou technologii
- snížit nároky na zatížení paměti fakty, která si může odvodit.
Schopnost vysvětlovat chemické jevy patří k základním předpokladům úspěšného působení učitele na školách všech stupňů.
Přednáška předpokládá zvládnutí látky z předmětu Obecná chemie, kterou prohlubuje a rozšiřuje. - Osnova
- Skupenské stavy látek
- Termodynamika: základní termodynamické pojmy, kvantitativní popis chování systému
- Fázové rovnováhy: čisté látky, dvojsložkové soustavy (rovnováhy kapalná - plynná fáze, rovnováhy kapalná - pevná fáze), třísložkové soustavy, fázové rozhraní
- Chemické rovnováhy: kvantitativní popis, ovlivnění chemické rovnováhy
- Reakční kinetika:
- základní pojmy
- kvantitativní popis:
- a) homogenní izolované reakce,
- b) homogenní simultánní reakce
- chemické reaktory
- kinetika a mechanismy složitějších reakcí: řetězové reakce, fotochemické reakce, teorie reakční rychlosti:
- Elektrochemie: elektrolyty, transport iontů v roztocích, galvanické články, elektrody, Faradayovy zákony, elektrolýza, polarografie, koroze kovů
- Koloidní chemie
- Optické fyzikálně chemické a analytické metody: refraktometrie, polarimetrie, molekulová spektra (obecné zákonitosti, rotační spektra, vibrační spektra, resp. vibračně-rotační spektra, elektronová spektra), turbidimetrie, nefelometrie, nukleární magnetická rezonance
- Literatura
- KLOUDA, P. Fyzikální chemie : studijní text pro SPŠCH. Ostrava : 2., upr.a dopl. vyd. Pavel Klouda, 2002. ISBN 80-86369-06-4.
- FISCHER, O. a kol.: Fyzikální chemie. SPN, Praha 1984.
- Metody hodnocení
- Typ výuky:
Přednáška.
Uzavření výuky:
zkouška. Písemná a ústní část.
Písemná část: 60 min test, 5 výpočetních příkladů, 2 úkoly na jednotky fyzikálně-chemických veličin, 1 úkol na teorii. Podmínkou připuštění k ústní části zkoušky je správné řešení alespoň 4 úkolů.
Ústní část: losují se 4 otázky, student odpovídá na libovolné 3 z nich. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/CH2BP_4P2P