MSBK_PPS Praktikum poznávání přírody a společnosti

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/4/0. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (cvičící)
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (cvičící)
Mgr. Ladislav Dvořák (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Jůzlová (cvičící)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Předpoklady
Středoškolské znalosti z živé a neživé přírody
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je aktivní zkušenostní učení o integraci ve výuce o přírodě a společnosti v  environmentálním vzdělávání. Obsahem cvičení je další fáze dynamického modelu zkušenostního učení z programu „Biologie pro život a zdraví“, kde se studenti v průběhu semestru postupně připravují na roli pedagoga v terénu biotopové zahrady specializovaného centra. Hledání odpovědí na otázky co, jak, proč, pomocí čeho, kdy a kde učit integrovaně a v terénu pro život a zdraví, realizují studenti prostřednictvím projektu integrované výuky ve skupinách a ověřují prostřednictvím alternativní asistentské praxe. V závěru si při práci v terénu prakticky ověřují vlastní znalosti, dovednosti a postoje pro dodržování zásad udržitelného života a zdraví. Porozumění základům integrovaného tématického vzdělávání, osvojení si základních dovedností vypracováním, realizací a analýzou tématické integrované výuky, se vytváří zkušenosti nejen odborné, ale i didaktické, které by měly vést k rozvoji osobnosti a upevňování pozitivniho postoje budoucího učitele pro udržitelný život Na konci kurzu bude student schopen - porozumět a vysvětlit nutnost integrované výuky o přírodě a společnosti v predprimárním vzdělávání - použít k přípravě, realizaci i analýze integrované výuky v terénu informace o přírodě, společnosti a environmentálním vzdělávání. - vytvořit, zrealizovat a pomocí skupiny a lektora analyzovat vlastní integrovaný program - předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí - na základě nabytých znalostí vést diskusi o významu integrované výuky pro environmentální vzdělávání učitelů
Osnova
  • 1,Rozvoj aktivního učení a sebereflexe, upevňování odborných dovedností - studenti budou procvičovat problematické pasáže z živé a neživé přírody formou aktivizujících metod vzdělávání 2,Cílené propojování odborného integrovaného základu s vytvářením pedagogických zkušeností - studenti připraví a zrealizují aktivity pro kolegy 3,Záměrné vytváření implicitních pedagogických znalostí prostřednictvím odborně správně zvnitřnělého a holisticky pojatého základního učiva v modelových situacích, cestou zkušenostního učení - studenti se zapojí do environmentálního výzkumu prostřednictvím celosvětového programu GLOBE - stav kvality prostředí na Kejbalech budou sledovat pomocí praktických činností - analýza, syntéza a hodnocení získaných zkušeností, jako start do oborové didaktiky.
Literatura
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV : metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. V Praze: VP, 2007, 48 s. ISBN 9788087000106. info
  • BENNET, Jill a Roger SMITH. Nápady pro přírodovědu :soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 127 s. ISBN 80-7178-112-6. info
  • HUTCHINGSOVÁ, Merryn a Alistair ROSS. Nápady pro vlastivědu. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 102 s. ISBN 80-7178-113-4. info
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí na cvičení a plněním zadaných úkolů v průběhu semestru, závěrečný (skupinový) projekt.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.