SA4BP_ZSP1 Základy speciální pedagogiky 1 - psychopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
SA4BP_USPP Úvod do soc. pedagogiky (př.)
Předmět je určen studentům prezenčního studia oboru Sociálně pedagogické asistentství.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Charakteristika mentální retardace. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Demence. Downův syndrom. Systém vzdělávání žáků s mentálním postižením. Prevence, integrace, poradenství.
Osnova
  • 1. Psychopedie jako vědní obor.
  • 2. Charakteristika mentální retardace.
  • 3. Demence.
  • 4. Pseudooligofrenie.
  • 5. Downův syndrom.
  • 6. Etiologie mentální retardace.
  • 7. Klasifikace mentální retardace.
  • 8. Charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace.
  • 9. Průřez systémem vzdělávání jedinců s mentální retardací.
  • 10. Poradenský systém.
  • 11. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením.
  • 12. Předškolní vzdělávání.
  • 13. Základní škola praktická.
  • 14. Základní škola speciální.
  • 15. Vzdělávání v rámci profesní přípravy.
  • 16. Další vzdělávání.
  • 17. Domovy pro osoby se zdravotním postižením.
Literatura
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4
  • FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Brno: MSD, 2005, 416 s. MSD. ISBN 80-86633-37-3. info
  • ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 178 s. ISBN 80-7178-506-7. info
Metody hodnocení
Písemná zkouška, aktivní účast.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.