PdF:SP2BP_ZSP3 Introduction to Special Ed. 3 - Course Information
SP2BP_ZSP3 Introduction to Special Education 3 -Teaching the Visually Impaired
Faculty of EducationSpring 2009
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Timetable
- Mon 7:00–8:40 učebna 50
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives
- Classification of visual impairment, occurrence and causes, children with low vision, partially sighted, blind children, children with multiple disabilities, deafblind children, system of education, types of schools for students with visual impairment, counselling, technical aids, visual stimulation, mobility, guide dogs.
- Syllabus
- 1. Paradigm of education of visually impaired. History and development of support of visually impaired in the Czech republic and abroad. 2. Impact of visual impairment on personality (reception, thinking processes, attention, behavior, speech). Psychomotor development of a child with profound visual impairment. 3. Anatomy of an eye. Physiology of vision. Development of vision. 4. Classification of visual impairments, etiology. Assesmentof vision and visual functions. 5. Early intervention - theoretical background, forms and service. Centres of early intervention for visually impaired children and their families. 6. A child with visual impairment in a preschool age. (preschool support and care, children with low vision and problems with binocular vision). 7. Educational system for pupils with visual impairment in the Czech republic. Braille. 8. Integration/ Inclusion. Current trends in care and education of students with visual impairment in the Czech republic and abroad. 9. Counselling and intervention - Tyfloservis o.p.s., Tyflocentrum o.p.s., SONS, Centre of Social Care, Centre of Rehabilitation and Training in Prague - Dědina. 10. Mobility. 11. A child with multiple impairment. Education of deaf-blind people.
- Literature
- VOKURKA, M., HUGO, J. a kol. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-38-4
- KEBLOVÁ, A. Integrované vzdlávání dtí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65
- KEBLOVÁ, A. Kompenzaní pomcky pro zrakov postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996
- KVTOOVÁ-ŠVECOVÁ, L., KUDELOVÁ I., Malé dít s tžkým poškozením zraku, Paido, Brno, 1996
- EHÁK S. a kol. Oní lékaství. Uebnice pro lékaské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89
- VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dtského vku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X
- PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- ÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakov tžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991
- VÁGNEROVÁ, M., Hadj Moussová, Z., Psychologie handicapu, Karolinum, Praha, 2001
- SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdlávání hluchoslepých dtí I, II, Scientia, Praha 2000
- JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakov postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
- ŘEHŮŘEK, Jaroslav and Dětská oční klinika DN Brno,a LF MU Brno. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení (Reeducation and management of involved sight in mixed involvement .). 1999th ed. Brno: PAIDO, 1999, 94 pp. Možnosti reedukace zraku při kombin, postižení. ISBN 80-85931-75-3. info
- ŠVECOVÁ, Lea. Výchova a vzdělávání dětí se zrakovými vadami (The education of children with visual impairment). In Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, p. 27-40. ISBN 80-85931-75-3. info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 66 s. ISBN 8085931508. info
- MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998, 85 s. ISBN 8085931605. info
- Assessment methods
- oral exam or written test, seminar paper
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2009/SP2BP_ZSP3