PdF:SP4BP_SPL2 Specializace: Logopedie 2 - Informace o předmětu
SP4BP_SPL2 Specializace: LS Logopedie 2
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Po 7:55–10:30 učebna 52
- Předpoklady
- absolování specializace Logopedie 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Student bude znát klasifikace narušené komunikační schopnosti, různé dělení a klasifikace vad a poruch. Bude seznámen s etiologií a symptomatologií vad a poruch komunikačních schopností: afázie, dysfázie, neurotické poruchy řeči, poruchy zvuku řeči - rinolalie, palatolalie, dyslalie, vývojová dysartrie, získaná dysartrie, poruchy hlasu, hlasová hygiena, poruchy fluence řeči balbuties, tumultus sermonis, symptomatické poruchy řeči. Bude se orientovat v systému logopedické intervence u jedinců se symptomatickými poruchami řeči a možnostech aplikace systémů augmentativní a alternativní komunikace.
- Osnova
- Komunikace - charakteristika, verbální, nonverbální komunikace. Komunikační proces, podmínky správného vývoje řeči. Narušená komunikační schopnost, dělení, klasifikace narušené komunikační schopnosti - etiologie a symptomatologie: afázie, dysfázie, neurotické poruchy řeči, poruchy zvuku řeči - rinolalie, palatolalie, dyslalie, vývojová dysartrie, získaná dysartrie, poruchy hlasu, hlasová hygiena, poruchy fluence řeči balbuties, tumultus sermonis, symptomatické poruchy řeči. Systém logopedické intervence. Alternativní a augmentativní komunikace.
- Literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
- LECHTA, Viktor. Koktavost : komplexní přístup. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 231 s. ISBN 8071788678. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- BUBENÍČKOVÁ, Milena a Dana KUTÁLKOVÁ. Koktavost : metodika reedukace. 1. vyd. Praha: Septima, 2001, 63 s. ISBN 8072161458. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. druhé. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 80-85931-88-5. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
- SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. 3. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 215 s. URL info
- Metody hodnocení
- závěrečný test, ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/SP4BP_SPL2