SP4MK_S4b1 Specialisation 4b - Teaching the Multiple Impaired 1

Faculty of Education
Spring 2009
Extent and Intensity
0/0/0. 16 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Main Objectives can be summarized as follows: special needs education and support of oeople with multiple disabilities; legislation; counselling; alternative learning strategies
Syllabus
  • Somatopaedia Moving disorders - range, terms. Speech disorders range, characteristic. Disorders of cognisance epilepsy, range, displays, first aid, and education. The consequence of the move and communication abilities of children with the cerebral palsy. Types of therapy, RIP, timetable and the program of care. The principles of development of move and communication abilities of children with cerebral palsy. The development of the movement of legs, the methodology of the walk training,. Development of hands and communication. The organisation and the methodology of the team training. Equipment and aids, psycho - hygienic and environment. Perception of physically disabled. Hypnotic and move handicap. Ophtalmopaedia Categories of people with visual disabilities, occurrence and causes, dim-sighted children, children with limited vision, blind children, astigmatic children, children with multiple defects, blind-deaf children, peculiarities of psychic processes in visually handicapped, system of schools for visually handicapped, counselling, special educational centres, technical aids, visual stimulation space orientation and independent movement, guide dogs. Psychopaedia Mentally disabled, aetiology, classification of mentall disability, diagnostics, charakteristics of individual grades, education and upbringing of mentally disabled, system of schools, special educational centres, special metodologies, alternative forms of communication, pre-professional and professional work with mentally disabled, legislation, social care institutions, stacionary centres, charity and non-state organizations.
Literature
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Komunikace u jedinců s těžkým zdravotním postižením (Communication in People with Severe Health Disability). In Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. 1. vydání. Brno: MU, 2008, p. 1-10. ISBN 978-80-7315-167-6. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením (Special Educational Support for People with Physical Disabilities). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 pp. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Osobní asistence při vzdělávání žáků se zdravotním postižením (Personal Assistance in Education of Pupils with Health Disabilities). 2007. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Osobnost a narušení sociálních vztahů žáků s tělesným postižením, zdravotním oslabením a žáků nemocných (Personality and Impaired Social Relationships of Pupils with Physical Disabilities, Health Impairments and Ill Pupils). 2007th ed. 2007. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pohyb a možné důsledky při organickém poškození CNS (Movement and Possible Impacts an Organic Impairment of CNS). In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. Brno: PdF MU, 2007, p. 1-11. ISBN 978-80-7315-150-8. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání (Somatopedie. Texts for Distant Education). 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Důležité prostředky v předškolního vzdělávání. (Important Tools of Pre-school Education). In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1st ed. Tišnov: SURSUM, 2006, p. 169 - 192, 23 pp. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (Educational and Psychological Counselling and Intervention in the Early and Pre-school Period of Children with Special Educational Needs). 1st ed. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 pp. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • HAMADOVÁ, Petra. Specifika vývoje a pedagogická intervence u zrakově postižených (Specifics of development and pedagogical intervention in visually impaired). In Opatřilová, D. (ed.) Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 193-242, 49 pp. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 243-281. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem (Education of Pupils with Autism). In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, p. 309 - 328, 19 pp. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika; Jemná motorika; Hrubá motorika (Graphic Development; Fine Motor and Gross Motor Skills). In Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR, 2005, p. 21-26. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86856-10-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami (Methods of Work in Individuals with Profound and Multiple Disabilities). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 pp. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami (Methods of Work in Pupils with Profound Disabilities). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 pp. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Profesní poradenství (Professional Counselling). In Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. První. Praha: MO SV, EQUAL, 2005, p. 46-56. Studijní text. ISBN 80-903598-1-7. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Rozvoj v oblasti grafomotoriky, jemné motoriky, hrubé motoriky. (Development of Graphic, Fine and Gross Motor Skills). In Diagnostika a edukace žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR, 2005, p. 43-56. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86856-10-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Komunikace v poradenství (Communication in Counselling). In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie , praxe. 1st ed. Brno: MSD, 2004, p. 194-200, 6 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Osobnost žáka s tělesným postižením, chronickým onemocněním a zdravotním oslabením (Personality of Pupil with Physical Disabilities, Chronic Disease and Health Impairments). 1st ed. Praha: IPPP ČR, 2004, 4 pp. 37. ISBN 80-86856-01-1. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Podporované zaměstnávání (Job Support). In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1st ed. Brno: MSD, 2004, p. 231-239, 8 pp. Speciální pedagogika. ISBN 80-86633-23-3. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 52 s. ISBN 8021032421. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Návrh diagnostických a metodických postupů pro práci učitelek s tělesně postiženými dětmi v běžných i speciálních mateřských školách. (Proposal of Assessment Methods for Teachers of Pupils with Physical Impairments in Mainstream and Special Preschools). In POLÁŠKOVÁ, Dagmar. Komplexní systém výchovně-vzdělávací péče o děti a mladistvé s tělesným postižením. 1st ed. Praha: SEPTIMA, 1995, p. 52-73. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85801-47-7. info
Assessment methods
seminar; written test; oral exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2009/SP4MK_S4b1