PdF:SPLBK_SPLS Speech Im. Dg. Sp.Ed - Course Information
SPLBK_SPLS Speech and Hearing Impairment Diagnostics in Special Education
Faculty of EducationSpring 2009
- Extent and Intensity
- 0/0/16. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- Předmět je vyučován v rámci studijního programu - speciální pedagogika - komunikační techniky.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, B-SPD)
- Course objectives
- The student will acquire basic konwledge of the diagnostic of disordered communication ability and hearing impairment. The student will be oriented in the problematics of diagnostics process - the methods used in the diagnostics of disordered communication ability especially of younger age. The student will know the methods used in the diagnostics of hearing impairment too.
- Syllabus
- Methods of diagnostics of disordered communication ability. Methods of diagnostics of hearing impairment. Interprofessional cooperation. Tests, methods and instruments uesd in the diagnosticts process.
- Literature
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina and Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212. ISBN 9788025118290. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 243-281. ISBN 80-210-3977-9. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- KLENKOVÁ, Jiřina and Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
- LEJSKA, Mojmír, Zdeněk KABELKA and Radan HAVLÍK. Diagnostika a léčba těžce sluchově postižených nejmenších dětí. Otolaryng a Phoniatr /Prague/. 2002, vol. 51, No 2, p. 100-108. info
- MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- MOJŽÍŠEK, Lubomír, Lili MONATOVÁ and Miroslav KOŘÍNEK. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 161 s. URL info
- Assessment methods
- 1. Casuistry of the child with disordered communication ability. 2. Casuistry of the child with hearing impairment. 3. Written test. 4. Oral exam.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: Studenti zapisují pouze jednu specializaci.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2009/SPLBK_SPLS