PdF:SV4BP_SoPg Sociální pedagogika (před.) - Informace o předmětu
SV4BP_SoPg Sociální pedagogika (přednáška)
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- Po 8:50–9:35 budova E - učebna 26
- Předpoklady
- Předmět je určen studentům bakalářského studia sociální pedagogiky zam. na volný čas
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky. Zaměřuje se na vymezení profese sociálního pedagoga, charakteristiku jeho pracovních činností a kompetencí, podmínek pro výkon profese a možnosti jeho budoucího uplatnění v praxi. Předmět seznamuje studenty s vybranými problémy a tématy sociální pedagogiky (náhradní rodinná péče, ústavní péče, penitenciární péče, sociálněpatologické jevy, ...) .
- Osnova
- 1.Sociální pedagogika jako vědní disciplína. 2.Cíle, metody a prostředky sociální pedagogiky. 3.Výchova a její postavení v rámci socializace jedince. 4.Vztah prostředí a výchovy. 5.Typologie prostředí výchovy- školní prostředí rodinné prostředí prostředí vrstevnických skupin pracovní prostředí volnočasové prostředí 6.Sociálně patologické jevy a jejich možná prevence. 7.Rizikové a problémové skupiny ve společnosti.
- Literatura
- STŘELEC, Stanislav. Vydavatelem vyžádaný recenzní posudek monografie BAKOŠOVÁ,Z.Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2005, 4 s. ISBN 80-89-236-00-6. info
- JŮVA, Vladimír. A. Hopf. Sociální pedagogika pro učitele. Pedagogika. Praha: UK - PedF, 2002, LII, č. 4, s. 470-471. ISSN 3330-3815. info
- SPOUSTA, Vladimír. Hromadné sdělovací prostředky a výchova. Kapitola 2.3. In KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 61-77. ISBN 80-7315-004-2. info
- HRONCOVÁ, Jolana, Anna HUDECOVÁ a Tatiana MATULAYOVÁ. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Vyd. 2. V Banskej Bystrici: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici, 2001, 298 s. ISBN 80-8055-476-5. info
- HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 80-7290-053-6. info
- PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Prostředí a výchova. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PdF MU, 1999, s. 17-33, 16 s. ISBN 80-210-1946-8. info
- PŘADKA, Milan. Počátky a příčiny vzniku sociální pedagogiky. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU, 1998, s. 5-17. ISBN 80-210-1946-8. info
- FALTÝSKOVÁ, Jarmila. Prostředí jako determinanta aktivit u dospívajících. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998, s. 37-45. ISBN 80-210-1946-8. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Ukončení: zápočet. Požadavky na ukončení: aktivní účast.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/SV4BP_SoPg