SV4BP_SoPg Sociální pedagogika (přednáška)

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Po 8:50–9:35 budova E - učebna 26
Předpoklady
Předmět je určen studentům bakalářského studia sociální pedagogiky zam. na volný čas
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky. Zaměřuje se na vymezení profese sociálního pedagoga, charakteristiku jeho pracovních činností a kompetencí, podmínek pro výkon profese a možnosti jeho budoucího uplatnění v praxi. Předmět seznamuje studenty s vybranými problémy a tématy sociální pedagogiky (náhradní rodinná péče, ústavní péče, penitenciární péče, sociálněpatologické jevy, ...) .
Osnova
  • 1.Sociální pedagogika jako vědní disciplína. 2.Cíle, metody a prostředky sociální pedagogiky. 3.Výchova a její postavení v rámci socializace jedince. 4.Vztah prostředí a výchovy. 5.Typologie prostředí výchovy- školní prostředí rodinné prostředí prostředí vrstevnických skupin pracovní prostředí volnočasové prostředí 6.Sociálně patologické jevy a jejich možná prevence. 7.Rizikové a problémové skupiny ve společnosti.
Literatura
  • STŘELEC, Stanislav. Vydavatelem vyžádaný recenzní posudek monografie BAKOŠOVÁ,Z.Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2005, 4 s. ISBN 80-89-236-00-6. info
  • JŮVA, Vladimír. A. Hopf. Sociální pedagogika pro učitele. Pedagogika. Praha: UK - PedF, 2002, LII, č. 4, s. 470-471. ISSN 3330-3815. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Hromadné sdělovací prostředky a výchova. Kapitola 2.3. In KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 61-77. ISBN 80-7315-004-2. info
  • HRONCOVÁ, Jolana, Anna HUDECOVÁ a Tatiana MATULAYOVÁ. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Vyd. 2. V Banskej Bystrici: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici, 2001, 298 s. ISBN 80-8055-476-5. info
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 80-7290-053-6. info
  • PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Prostředí a výchova. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PdF MU, 1999, s. 17-33, 16 s. ISBN 80-210-1946-8. info
  • PŘADKA, Milan. Počátky a příčiny vzniku sociální pedagogiky. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU, 1998, s. 5-17. ISBN 80-210-1946-8. info
  • FALTÝSKOVÁ, Jarmila. Prostředí jako determinanta aktivit u dospívajících. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998, s. 37-45. ISBN 80-210-1946-8. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Ukončení: zápočet. Požadavky na ukončení: aktivní účast.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.