ZS1MP_SDM2 Seminář k didaktice matematiky II

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Mgr. Drahomíra Holubová (cvičící)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (cvičící)
Garance
RNDr. Milena Vaňurová, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Milena Vaňurová, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_SDM2/01: St 16:10–17:50 učebna 32, D. Holubová
ZS1MP_SDM2/02: St 12:30–14:10 učebna 32, D. Holubová
ZS1MP_SDM2/03: St 7:55–9:35 učebna 32, M. Vaňurová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel a desetinných čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a s desetinnými čísly a jejich vlastností. Řešení aplikačních úloh se zřetelem k učivu ve 3., 4. a 5. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Tvorba úloh přispívajících k rozvoji geometrické představivosti. Projektová výuka, sestavování projektů vzhledem k interdisciplinárním vztahům.
Osnova
  • Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel a desetinných čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a s desetinnými čísly a jejich vlastností. Řešení aplikačních úloh se zřetelem k učivu ve 3., 4. a 5. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Tvorba úloh přispívajících k rozvoji geometrické představivosti. Projektová výuka, sestavování projektů vzhledem k interdisciplinárním vztahům.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. [1. část] a. Vyd. 1. Brno: UJEP Brno, 1987, 97 s. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Náměty k rozvíjení kombinačního myšlení. první. Brno: PdF MU, 1998, 19 s. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ, Milena VAŇUROVÁ a Miloslav BLAŽEK. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. 2000, 93 s. ISBN 80-85931-89-3. info
Metody hodnocení
K zápočtu je třeba úspěšně napsat kontrolní práci a splnit další úkoly zadané v průběhu semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.