PdF:CJ2MP_JTxL Textová lingvistika - Informace o předmětu
CJ2MP_JTxL Textová lingvistika
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh
- St 14:20–16:00 učebna 6
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Předmět předpokládá znalosti lingvistických disciplín zabývajících se současným českým jazykem, především ze syntaxe (Syntax českého jazyka I, Syntax českého jazyka II, Stylistika českého jazyka, Jazyková analýza textu). Studenti se seznamují s teoretickými poznatky o textové lingvistice, se základními pojmy, se strukturou textu a kompozicí, s prostředky textové soudržnosti.
Teoretické znalosti tvoří východisko pro komplexní jazykový rozbor textu.
V závěru semestru student má být schopen:
- provést rozbor stavby textu a popisu jazykových prostředků textové soudržnosti;
- identifikovat tyto prostředky a jejich funkci v textu. - Osnova
- 1. Terminologie textové lingvistiky. Text a promluva, věta avýpověď. Text dialogický, text monologický. Text mluvený, text psaný. Komunikace. Komunikační situace.
- 2. Textová koherence. Prostředky textové koherence. Konektory. Druhy konektorů z hlediska struktury (jednoslovné, víceslovné), z hlediska slovnědruhové platnosti, z hlediska dalších funkcí v textu.
- 3. Gramatické prostředky textové koherence (syntaktické vztahy a gramatická kongruence).
- 4. Funkce aktuálního členění výpovědi v textové výstavbě. Elipsa jako prostředek textové koherence. Druhy elipsy a její funkčnost.
- 5. Významové vztahy lexikálních prostředků v textu. Vztahy sémantické totožnosti úplné, částečné. Vztahy sémantické souvislosti.
- 6. Zakotvení textu a textových jednotek v komunikační situaci. Jazykové signály zakotvení textu v komunikační situaci. Kontaktové prostředky a jejich funkce.
- 7. Komplexní analýza prostředků koherence a zakotvení v komunikační situaci při práci s konkrétním textem.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- MÜLLEROVÁ, Olga. Mluvený text a jeho syntaktická výstavba. 1. vyd. Praha: Academia, 1994, 145 s. ISBN 8020004890. info
- HRBÁČEK, Josef. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1994, 134 s. ISBN 80-85573-51-2. info
- HELBIG, Gerhard. Vývoj jazykovědy po roce 1970. Translated by Jiří Nekvapil - Jana Holšánková. 1. vyd. Praha: Academia, 1991, 303 s. ISBN 80-200-0312-6. info
- DANEŠ, František, Zdeněk HLAVSA a Miroslav GREPL. Mluvnice češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
- DANEŠ, František. Věta a text : studie ze syntaxe spisovné češtiny. Vyd. 1. Praha: Academia, 1985, 234 s. URL info
- Výukové metody
- Přednáška;
prezentace;
analýza textu;
identifikace jazykových prostředků v textu. - Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro udělení zápočtu je prokázání znalostí látky z přednášek v průběhu semestru podle uvedené osnovy. Znalosti je možno získat též studiem doporučené literatury (viz seznam zde). Znalosti budou ověřovány v zápočtovém týdnu v průběhu krátkého rozhovoru vyučující se studenty.
Student si vylosuje 2 otázky, jeho odpovědi musejí být správné ze 75 %. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/CJ2MP_JTxL