PdF:ZS1BK_APB3 Aplikační blok z psych. 3 - Informace o předmětu
ZS1BK_APB3 Aplikační blok z psychologie 3 - Interakční cvičení
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. - Předpoklady
- ZS1BK_SoPs Sociální psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Smyslem cvičení je synteza znalostí ze základních psychologických disciplín a nastartování utváření interakčních dovedností (komunikačních., perecpčních., behaviorálních.,). Využití prvků interakčního a sociálněpsychologického výcviku přispívá ke zvyšování sociálněpsychologické (profesní) kompetence budoucího učitele. Cvičení je zároveň orientováno i na utvoření základních předpokladů pro využívání interakčních technik v práci s dětmi.
- Osnova
- 1. Teoretická příprava na praktickou část cvičení Klíčové pojmy: interakce; komunikace; interakční učení; formativní vlivy interakcí; interakční dovednosti; kultivace interakčních dovedností; součinnost (typy); možnosti analýzy interakcí. 2. Skupinová analýza způsobů interakcí modelových i reálných problémových situací (event. s využitím videozáznamu). Techniky: interační etudy a modelování problémových situací skupinová diagnostika interakcí (dle polygonu přístupů) skupinová diskuse zaměřená na postižení povahy modelových interakcí a jejich pedagogicko-psychologických důsledků (podrobně viz http://www.ped.muni.cz/wpsy/apl_blok/default.htm)
- Literatura
- KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
- Výukové metody
- cvičení, skupinová diskuse,
- Metody hodnocení
- zápočet
- Informace učitele
- BERNE, E.: Jak si lidé hrají. Praha, Svoboda 197O. ČÁP, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996.; ČÁP,J.: Psychologie výchovy a vyučování. UK Praha 1993. str.: 998 (Formativní působení činností) LEMAN, K.: Sourozenecké konstelace. Praha, Portál, 1997. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 199O. MAREŠ,J.: Interakce učitel-žáci ve zjednodušeném modelu hromadného vyučování. Pedagogika, 1975,5,s.617-628. MAREŠ, J.: Interakce učitel-žáci v hodinách začínajících učitelů. Pedagogický výzkum, 1977, č. 12, s. 127-14O. PLAŇAVA,I.: Jak (to) spolu mluvíme. MU Brno 1992. ŘEZÁČ, J.: Sociální psychologie. Brno, Paido 1998. ISBN 80-85931-48-6 SVATOŠ,T.: Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě. Pedagogika 1/95, s.64-70. ŠMAHEL, I., ŘEZÁČ, J.: Psychologická praktika I. Pdf MU Brno 1996. VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV 1999. ISBN 80-85866-40-4.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/ZS1BK_APB3