PdF:CJ3BP_JKS2 Kap. ze souč. české syntaxe 2 - Informace o předmětu
CJ3BP_JKS2 Kapitoly ze současné české syntaxe 2
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh
- Út 15:15–16:00 učebna 6
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 6. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2003-2004. - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na Kapitoly ze syntaxe českého jazyka 1. Cílem je vysvětlit základní přístupy k souvětí v současné české lingvistice (F. Trávníček, F. Kopečný, K. Svoboda, M. Grepl, P. Karlík, J. Hrbáček aj.). Pozornost je věnována vysvětlování vztahů mezi větami v souvětí, různým kritériím klasifikaci vedlejších vět. Syntaktické vztahy v souvětí jsou vysvětlovány podle několika kritérii (parataxe a hypotaxe; odlišení struktur založených na spojování větných propozic a zapojování jedné propozice do druhé, srov. Grepl - Karlík 1998). V závěrečných přednáškách jsou studenti seznamováni se základními pojmy textové lingvistiky: text, promluva, textová jednotka, výpověď; koherence textu a její jazykové prostředky; konektory; tematicko-rematické posloupnosti v textu (F. Daneš). Znalosti získané na této přednášce tvoří teoretické východisko pro práci v semináři (plnění praktických úkolů z rozboru souvětí). - student ovládá syntaktickou terminologii; - dokáže použít znalosti terminologie v praxi; - orientuje se v syntaktických teoriích.
- Osnova
- 1. Věta jednoduchá a souvětí. Kritéria odlišení věty jednoduché od souvětí.
- 2. Spojování vět v souvětí. Syntaktické vztahy mezi větami spojenými v souvětí.
- 3. Druhy souvětí. Juxtapozice. Souvětí souřadné, souvětí podřadné. Jazykové prostředky spojování vět v souvětí.
- 4. Věta hlavní a vedlejší, kritéria jejich odlišení.
- 5. Parataktické spojení vět v souvětí. Významové vztahy mezi paratakticky spojenými větami a prostředky jejich vyjádření.
- 6. Hypotaktické vztahy v souvětí a prostředky jejich vyjádření.
- 7. Vztah věty závislé k větě řídící z hlediska vztahu obsahu věty závislé k přísudkovému slovesu věty řídící. Věta závislá ve valenčním poli přísudkového slovesa věty řídící.
- 8. Kritéria klasifikace vedlejších vět v souvětí.
- 9. Souvětí v pracích významných českých lingvistů.
- 10. Věta a text. Výpověď a promluva. Textové jednotky. Formální a významové vztahy mezi textovými jednotkami.
- 11. Stavba textu. Koherence textu a jazykové prostředky jejího vyjadřování.
- 12. Konektory, jejich druhy a funkce.
- 13. Aktuální členění výpovědi a výstavba textu. Tematicko-rematické posloupnosti v textu.
- Literatura
- Čeština - řeč a jazyk. Edited by Marie Čechová. 2. přeprac. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 407 s. ISBN 80-85866-57-9. info
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
- Výukové metody
- Přednáška;
presentace;
samostudium. - Metody hodnocení
- Přednáška
Předmět je ukončen zápočtem.
Podmínkou pro získání zápočtu je prokázání znalostí látky dané osnovou předmětu, které budou ověřeny písemkou v zápočtovém týdnu. Pro získání zápočtu musí student vyřešit správně 80 % úkolů v písemce. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/CJ3BP_JKS2