PdF:CJ3DC_JTx2 Textová syntax 2 - Informace o předmětu
CJ3DC_JTx2 Textová syntax 2
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/0/6. 1 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející), PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (zástupce)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Předpoklady
- Předpokladem je absolvování discipliny Textová syntax 1 (CJ3DC_JTx1).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro střední školy (program PdF, C-CV, směr Český jazyk a literatura pro střední školy)
- Cíle předmětu
- Předmět předpokládá znalosti lingvistických disciplín zabývajících se současným českým jazykem, především ze syntaxe a stylistiky. Předpokládá se, že v závěru semestru (a studia):
- Studenti získají vybrané teoretickými poznatky o textové lingvistice, seznámí se se základními pojmy, se strukturou textu a kompozicí, s prostředky textové soudržnosti.
- Jsou schopni provést rozbor stavby textu a popisu jazykových prostředků textové soudržnosti prokazují studenti v závěru semestru.
- Jsou schopni vytvořit odbornou práci zaměřenou na rozbor stavby textu. - Osnova
- Rozšiřování a prohlubování poznatků o textové syntaxi. - Funkce aktuálního členění výpovědi v textové výstavbě. Elipsa jako prostředek textové koherence. Druhy elipsy a její funkčnost. - Významové vztahy lexikálních prostředků v textu. Vztahy sémantické totožnosti úplné, částečné. Vztahy sémantické souvislosti. - Zakotvení textu a textových jednotek v komunikační situaci. Jazykové signály zakotvení textu v komunikační situaci. Kontaktové prostředky a jejich funkce. - Komplexní analýza prostředků koherence a zakotvení v komunikační situaci při práci s konkrétním textem. Učivo o textové syntaxi ve středoškolských učebnicích češtiny.
- Literatura
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
- Výukové metody
- - Analýza, syntéza
- Řízený rozhovor
- Samostudium
- Individuální konzultace. - Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace Předmět je ukončen kolokviem. Požadavkem pro úspěšné ukončení předmětu je odevzdání písemné práce v přiměřeném rozsahu (cca 4 a více stran) - náměty: a)komplexní analýza vybraného textu b)analýza vybraných jevů (např. sledování funkce konektorů, sledování lexikálních prostředků vyjadřujících významovou totožnost/souvislost apod.; sledování tematicko-rematických vztahů v textu apod.; funkce zájmen a zájmenných příslovcí v textu, zvláště mluveném) c)prostředky členění souvislého textu ze zvolené stylové oblasti (např. členění a stylizace uměleckého textu; prostředky členění textu stylu prostě sdělovacího) d)syntaktické rysy mluvených projevů z různých stylových oblastí e)prostředky mezitextového navazování a odkazování; výrazy odkazů na cizí mínění apod. f)spisovnost a nespisovnost textu g)sociologické aspekty jazykové komunikace h)psychologické aspekty jazykové komunikace + možnost navrhnout vlastní téma
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Ukončení předmětu kolokviem předpokládá získání zápočtu z předmětu CJ3DC_JTx1.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/CJ3DC_JTx2