PdF:FY2MP_SLT Individual publication study - Course Information
FY2MP_SLT Individual publication study
Faculty of EducationSpring 2011
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc.
Department of Physics – Faculty of Education
Contact Person: RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- Absolvování základního kurzu fyziky 1.-2.ročník bakalářského studia
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Physics (programme PdF, N-ZS)
- Course objectives
- The seminar, which entails the active participation.
- Syllabus
- Current Science Literature
- . Relevance Analysis an information source:
- . a) The source of information is absolutely reliable. b) The source of information is completely unreliable. c) The source of information is a tributary at the time. d) The source of information is not the time of this tributary
- . Read the sample and select the statement that best describes its purpose and explain why, Analysis of the text (the author characterizes the text.
- . Understanding the text (Find the main idea. Identify the topic). Identify the intention of the author (why the text was written). Explain the meaning of the article. Compared texts (Select statement, which describes consensus or differences of two texts.)
- Literature
- recommended literature
- RABUŠICOVÁ, Milada and Ladislav RABUŠIC. Požadavky zaměstnání, vzdělávání dospělých a funkční gramotnost (Demands of occupation, education of Adults and Functional Literacy). Praha: Národní zpráva z projektu SIALS, 1998, 21 pp. info
- STRAKOVÁ, Jana. Vědomosti a dovednosti pro život : čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002, 111 s. ISBN 8021104112. info
- RABUŠICOVÁ, Milada. Školní vzdělávání a funkční gramotnost (School education and functional literacy). In Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, p. 235-241. ISBN 978-80-7367-546-2. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena. matematická gramotnost absolventů základní školy (Math gram.). In Absolvent základní školy. první. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2007, p. 140-146. ISBN 978-80-210-4402-9. info
- not specified
- LACINA, Aleš. Jsou didaktické technologie nejnaléhavějším problémem ve fyzikálním vzdělávání? (Are didactical technologies the most urgent problem of physics education?). In Sborník celostátního semináře s mezinárodní účastí Didaktické technologie v profesní přípravě učitelů fyziky. České Budějovice: JČSMF, 1995, p. 15-18. info
- LACINA, Aleš. Modernizace přípravy učitelů fyziky - důvody, způsoby, výsledky (Modernization of physics teachers training). In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky. Plzeň: ZČU, 2003, p. 53-61. ISBN 80-7082-954-0. info
- ARON, Raymond. Esej o svobodách :zkoumání moderní civilizace. Bratislava: Archa, 1992, 216 s. ISBN 80-7115-030-4. info
- http://www.rvp.cz/clanek/221/120
- MILÉŘ, Tomáš. Klimatická gramotnost (Climate literacy). In XXVIII. mezinárodní kolokvium o řízení vzdělávacího procesu. Brno: Univerzita obrany, 2010. ISBN 978-80-7231-722-6. XXVIII. kolokvium info
- MARTINÁSKOVÁ, Hana and Aleš LACINA. Comptonův jev jako základní téma úvodního výkladu kvantových vlastností elektromagnetického záření (Compton effect as the starting point of introductory treatment of quantum properties of electromagnetic radiation). Matematika, fyzika, informatika. Praha: Prometheus, 2008, vol. 17, No 8, p. 486-492. ISSN 1210-1761. info
- LACINA, Aleš. Deset kroků do mikrosvěta (Ten steps to microcosm). Československý časopis pro fyziku. Praha: Fyzikální ústav AV ČR, 2007, vol. 57, No 4, p. 243-250. ISSN 0009-0700. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Čtenářská gramotnost v kontextu kvality lidského života a poslání školy. (Reader's literacy in the context qualities of the human life and mission schools.). In Čitateľská gramotnosť detí mladšieho školského veku. První vydání. Banská Bystrica.: PdF UMB., 2006, p. 29-34., 6 pp. ISBN 80-8083-234-X. info
- Informační gramotnost :sborník příspěvků z konference, konané 24. listopadu 2005 v Moravské zemské knihovně. Edited by Jana Nejezchlebová. 1. vyd. V Brně: Moravská zemská knihovna v Brně, 2006, 163 s. ISBN 80-7051-167-2. info
- LACINA, Aleš. Oč jde ve výuce fyziky na gymnáziu (What is the grammar scholl physics teaching about). In Aktuální problémy výuky fyziky na gymnáziu. Hradec Králové: MAFY, Prometheus, 2002, p. 31-36. ISBN 80-86148-59-9. info
- LACINA, Aleš. Postrecenze učebnice "Fyzika pro gymnázia - Fyzika mikrosvěta" (A review of the textbook "Physics for secondary schools - Microphysics"). Školská fyzika. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, vol. 6, No 3, p. 72-77. ISSN 1211-1511. URL info
- LACINA, Aleš. Postrecenze učebnice "Fyzika pro gymnázia - Molekulová fyzika a termika" (A review of textbook "Physics for secondary school - Molecular and thermal physics"). Školská fyzika. Plzeň: Pedagogická fakulta v Plzni, 2000, VI, No 2, p. 85-88. ISSN 1211-1511. URL info
- LACINA, Aleš. Atom - od hypotézy k jistotě (Atom - from hypothesis to certainty). Československý časopis pro fyziku. Praha: Fyzikální ústav AV ČR, 1998, vol. 48, No 5, p. 282-286. ISSN 0009-0700. info
- LACINA, Aleš. Kvantová mechanika v gymnaziální učebnici Fyzika IV. In Sborník z celostátní konference o filozofických otázkách matematiky a fyziky. Brno: JČSMF, 1988, p. 82. info
- Teaching methods
- homeworks with discussion
- Assessment methods
- Requirements for obtaining credit: Student prepares their own text in the range of at least 3 A4 pages of the article dealing with the physical literature. Everything must be present before the end of the semester before the other.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
- Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2011/FY2MP_SLT