PdF:OV2BP_FOSV Phil.questions of soc.sciences - Course Information
OV2BP_FOSV Philosophical questions of social sciences
Faculty of EducationSpring 2011
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Radovan Rybář, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Radovan Rybář, Ph.D.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková - Timetable of Seminar Groups
- OV2BP_FOSV/V: Wed 12:30–14:10 učebna 42, R. Rybář
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Civics (programme PdF, B-SPE)
- Course objectives
- Philosophical qustions of social science: at the end of the course students should be able to the answer of basic questions of philosophy of social sciences; the analyse of until now trend, projects to the reorganization and restructuralization of social sciences.
- Syllabus
- Philosophycal questions of social sciences: 1. The introduction to philosophy of social sciences 2. The historical development of social science from 18. century till 1945 year 3. The discussion in social sciences from 1945 year till the present 4. The project of new social science 5. The restructuralization of social sciences 6. The culture of comunicative education 7. The avaluation of top storeys and main problems in social sciences
- Literature
- recommended literature
- WALLERSTEIN, Immanuel Maurice. Kam směřují sociální vědy :zpráva Gulbenkianovy komise o restrukturaci sociálních věd. Translated by Karel Müller. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 111 s. ISBN 80-85850-65-6. info
- WILSON, Edward O. Konsilience :jednota vědění : o nezbytnosti sjednocení přírodních a humanitních věd. Translated by Pavla Sadílková - Jana Spurná. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 1999, 379 s. ISBN 80-7106-321-5. info
- LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 157 s. ISBN 8071841684. info
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- WINCH, Peter. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Translated by Tomáš Suchomel. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004, 134 s. ISBN 8073250357. info
- LORENZ, Konrad. Odumírání lidskosti. Translated by Miroslav Rýdl - Jan Kamarýt. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1997, 195 s. ISBN 802040645X. info
- RYBÁŘ, Radovan. Kulturologická výprava do říše hodnot (A cultural expedition into the realm of values). In Na cestě k humanitě II. první. Brno: PdF MU Brno, 2000, p. 66-72. ISBN 80-210-2285-X. info
- LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. info
- Teaching methods
- Seminar.
- Assessment methods
- Colloquium; fruitfulness the answer: 75%.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2011/OV2BP_FOSV