PdF:RV2BP_4OCC Ontogeneze člověka - cvičení - Informace o předmětu
RV2BP_4OCC Cvičení k ontogenezi člověka
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. MgA. Mariana Chytilová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RV2BP_4OCC/01: Po 18:00–18:45 budova E - učebna 26, A. Prokopová, J. Reissmannová
RV2BP_4OCC/02: St 17:05–17:50 budova E - učebna 26, A. Prokopová, J. Reissmannová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- V průběhu absolvování tohoto předmětu -- student pochopí a bude schopen vysvětlit zákony růstu a vývoje lidského těla a vysvětlit je na příkladech, které sám vybere, -- na názorných příkladech vysvětlit Biogenetické Haeckelovo pravidlo, pojmy rudiment a atavizmus, -- dokáže žáky motivovat k ochraně a podpoře zdraví – vysvětlí škodlivou podstatu mutagenů, teratogenů a karcinogenů, zejména pro dívky a těhotné ženy, -- dokáže žákům odborně vysvětlit nebezpečí patologických závislostí -- přiblíží žákům princip práce v prenatálních poradnách a význam a podstatu asistované reprodukce v současné době.
- Osnova
- 1. Fylogeneze H. s. I. - hominizace, sapientace, rudimenty, atavizmy - sestavování komparativních schémat různých vývojových stupňů, diskuse. 2. Fylogeneze H. s. II. - sestavování komparativních schémat různých vývojových stupňů, diskuse. 3. Oplození a prenatální vývoj člověka - výukový videopořad s doplňkovým výkladem. 4. Oplození a prenatální vývoj člověka - výukový videopořad s doplňkovým výkladem – dokončení pořadu, diskuse. 5. Oplození - modelový pokus. 6. Porod - výukový videopořad s doplňkovým výkladem, vyšetřování těhotných, základy prenatální diagnostiky. 7. Děti ze zkumavky, videopořady s výkladem a diskusí. Ukázky z teratologie - demonstrace. 8. Somatometrie. Sekulární trend a akcelerace. 9. Cranium - neuro a viscerocranium. 10. Cranium - sutury, předčasné srůstání švů, meningo – encefalokéle. 11. Lebka embrya, fetu, l. novorozence l. dospělého, určení stáří dle lebky, pohlavní rozdíly. 12. Pánevní pletenec, pohlavní rozdíly. 13. Páteř člověka v průběhu jeho ontogeneze. 14. Nabídka moderních výchovně-vzdělávacích programů o problematice fylogeneze a ontogeneze člověka.
- Literatura
- KAPRAS, Jan, Jiří VYMLÁTIL a Eva TOPINKOVÁ. Biologie člověka : pro bakalářské studium na lékařských fakultách. 2, Vývoj a růst člověka (Obsaž.) : Biologie člověka : pro bakalářské studium na lékařských fakultách. 1, Základy genetiky. info
- KAPRAS, Jan, Jiří VYMLÁTIL a Eva TOPINKOVÁ. Vývoj a růst člověka (Obsaž.) : Biologie člověka pro bakalářské studium na lékařských fakultách. info
- HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Tomáš MRÁČEK a Jitka REISSMANNOVÁ. PRAKTICKÁ CVIČENÍ ZE SOMATOLOGIE - protokoly část I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2006, 120 s. skripta. ISBN 80-210-4216-8. info
- VOKURKA, Martin a Jan HUGO. Praktický slovník medicíny. 7., rozš. vyd. Praha: Maxdorf, 2004, xv, 490. ISBN 8073450097. info
- ROKYTA, Richard, Dana MAREŠOVÁ a Zuzana TURKOVÁ. Učebnice somatologie I. a II. Vyd. 2. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 264 s. ISBN 8086432491. info
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
- DYLEVSKÝ, Ivan, Rastislav DRUGA a Olga MRÁZKOVÁ. Funkční anatomie člověka. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 664 s. ISBN 8071696811. info
- DYLEVSKÝ, Ivan. Somatologie :[učebnice pro zdravotnické školy a bakalářské studium]. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Olomouc: Epava, 2000, 480 s. ISBN 80-86297-05-5. info
- HAVLÍČKOVÁ, Ladislava. Biologie dítěte : rané fáze lidské ontogenéze. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 93 s. ISBN 8071846449. info
- SCHREIBER, Michal. Funkční somatologie. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 1998, 467 s. ISBN 80-86022-28-5. info
- DYLEVSKÝ, Ivan. Funkční anatomie pohybového systému. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 170 s. ISBN 8071842230. info
- DYLEVSKÝ, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1995, 429 s. ISBN 80-901667-0-9. info
- Člověk. Edited by Jan Beneš - Adolf Absolon - Milan Kopřiva, Illustrated by Jiří Bě. První vydání. Praha: Mladá fronta, 1994, 342 stran. ISBN 8020404600. info
- Výukové metody
- V praktických cvičeních jsou probírány jednotlivé fáze ontogeneze a fylogeneze člověka. Zvláštní důraz je kladen na období prenatální a na období raného dětství. Studenti jsou upozorňování na specifická zdravotní rizika, která se v jednotlivých fázích ontogeneze člověka (dítěte) vyskytují. Výuka je doplněna četnými vybranými ukázkami z odborných videoprogramů z prenatálních poraden, zejména z center asistované reprodukce. Zařazeny jsou dva modelové pokusy.
- Metody hodnocení
- Zápočet. V závěru cyklu student vyplňuje písemný test skládající se z 50 otázek. Dosažení 35 otázek znamená úspěšné složení testu.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/whealthedu/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/RV2BP_4OCC