SZ2BP_ZVZD Introduction to Health Education

Faculty of Education
Spring 2011
Extent and Intensity
1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Gajdošová (lecturer)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (lecturer)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Radim Slaný (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Department of Health Education – Faculty of Education
Contact Person: Michaela Daňková
Timetable
Wed 15:15–16:00 učebna 50
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 78 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
At the end of this course, students should be able to:
- Interpret basic Health Education conceptions
- Interpret basic biomedicin and psychosocial conceptions
- Motivate fo health support
- Realize health support programmes
Syllabus
  • 1.) Health support – approach and definition 2.) Documents – Health 21, RVP ZV 3.) Biomedical domain: aliment, exercise, smoking, first-aid treatment 4.) Psychosocial domain: stressful situations, mental health disorders, drug and alcohol abuse, smoking, eating mental disorders... 5.) Didactic domain: Health support programmes
Literature
  • ŘEHULKA, Evžen. Přehled anotací 4. Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVÍ 21, 36. Mezinárodní konference pro podporu zdraví (Abstract s Overview 4th International Conference SCHOOL AND HEALTH 21, 36th International Conference on Children s and Younth s Health Promotion). Miroslav Janda, Petr Kachlík, Věra Kernová, Vladislav Navrátil. In 4. Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVÍ 21, 36. Mezinárodní konference pro podporu zdraví a mládeže. 2008. ISBN 978-80-7392-044-9. info
  • HORKÁ, Hana. Škola a zdraví 21. 2008. info
  • HORKÁ, Hana. Vnímání zdraví v kontextu problematiky životního prostředí mezi studenty Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity (Perception of Health in the Context of Environmental Issues Among Students of the Faculty of Education Masaryk University). In 4. mezinárodní konference Škola a zdraví 21. 2008. ISBN 978-80-7392-044-9. info
  • KACHLÍK, Petr and Vladislav MUŽÍK. Program Zdraví 21 a výchova ke zdraví (Programme Health 21 and Health Education). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 34 pp. ISBN 978-80-210-4369-5. info
  • MACHOVÁ, Jitka and Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
  • MUŽÍK, Vladislav, Hana ŠERÁKOVÁ, Marek TRÁVNÍČEK and Jaroslav VRBAS. Výzkumný záměr Škola a Zdraví 21: dílčí projekt tělesné výchovy (Research Intent School and Health 21: partial project of physical education). In Sport a kvalita života. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, 2005, p. 108-108, 11 pp. ISBN 80-210-3863-2. info
  • HOLČÍK, Jan. Zdraví 21. Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Zdraví pro všechny ve 21. století (Health 21. Definition of main concepts. Introduction to the European health strategy. Health for all in the 21st century.). 1st ed. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2004, 160 pp. ISBN 80-85047-33-0. info
  • ŠILEROVÁ, Lenka. Sexuální výchova : jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě : rodinná pravidla a hodnoty; situace, které mohou rodiče uvést do rozpaků; vývoj zájmu o sexualitu; užitečné kontakty a informace. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 103 s. ISBN 8024702916. info
  • SLADKÁ-ŠEVČÍKOVÁ, Jana. Z deníku bulimičky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 127 s. ISBN 80-7178-795-7. info
  • Zdraví 21. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2003, 124 s. ISBN 8085047993. info
  • HOLČÍK, Jan. Program Světové zdravotnické organizace "Zdraví 21" jako výzva ke společné cestě ke zdraví, sdílené odpovědnosti a tvůrčímu partnerství (Program WHO Health 21 as a Motivation to Social Responsibility and Creative Partnerships). Zdravotnictví v České republice. Praha: Asociace pro rozvoj sociálního lékařství, 2001, vol. 4, 1-2, p. 2-4. ISSN 1213-6050. info
  • DONÁT, Josef and Nora DONÁTOVÁ. Důvěrně a otevřeně o sexualitě : sexuální výchova pro základní školu a pro nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Fortuna, 1996, 95 s. : il. ISBN 80-7168-371-X. info
  • JOYEUX, Henri. City, sexualita, AIDS : sexuální výchova od 13 do 15 let. Translated by J. Švancarová. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 73 s. ISBN 80-7178-004-9. info
  • JOYEUX, Henri. Jsme zamilovaní :sexuální výchova od 15 do 20 let. Translated by Jana Švancarová. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 91 s. ISBN 80-7178-005-7. info
  • SIELERT, Uwe. Sexuální výchova :kniha netradičních metod výuky. Translated by Jan Brázdil - Nataša Brázdilová. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1994, 279 s. ISBN 80-85573-36-9. info
  • Sexuální výchova v rodině. Edited by Oldřich Pšenička. 1. vyd. Pardubice: Hnutí Rodina, 1994, 310 s. ISBN 80-901524-1-4. info
Teaching methods
Theoretical principles, videoprogrammes, study hour.
Assessment methods
Written test consisting of 20 questions. If they answer 17 questions correctly, they pass the test.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/whealthedu/
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2010, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2011/SZ2BP_ZVZD