DCJDR_NDC2 Didactics of Foreign Languages II

Faculty of Education
Spring 2012
Extent and Intensity
2/0/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Department of German Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Supplier department: Department of German Language and Literature – Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
DCJDR_NDC1 Didactics I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the subject is to provide a deeper insight into didactics of foreing languages as an independent scientific field and to introduce the underlying problems of foreign language teaching.
Syllabus
  • Didactics of Foreign Languages is a core subject of the didactic section and is the basis for a further choice of optional courses in this section. The aim of the subject is to provide a deeper insight into didactics of foreing languages as an independent scientific field and to introduce the underlying problems of foreign language teaching. The main idea is to define the subject and object of didactics of foreign languages, metadidactics and general didactics of foreign languages in a narrower sense in two perspectives: 1. diacronic - which focuses on the history of foreign language teaching and learning and on the development of general didactics of foreign languages; 2. synchronic - which deals with foreign language learning and teaching at a general level. Topics to cover: • defining terminology and subject of didactics of foreign languages, its structure, • auxiliary sciences of didactics of foreign languages, • theory of foreign language acquisition, • aims and content of foreign language learning and teaching, • methods of foreign language learnign and teaching in a broader and narrower sense, • principles of the contemporary intercultural-communicative method.
Literature
    recommended literature
  • Společný evropský referenční rámec rámec pro jazyky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
  • GÜNTHER BRITTA and Herbert GÜNTHER. Erstsprache, Zweitsprache, Fremdsprache : eine Einführung. 2. Aufl. Basel: Beltz, 2007, 222 s. ISBN 9783407254740. info
  • BROWN, H. Douglas. Teaching by principles : an interactive approach to language pedagogy. 3rd ed. White Plains: Pearson Education, 2007, xvii, 569. ISBN 9780136127116. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
  • Fremdsprachenerwerb, Fremdsprachendidaktik. Edited by Jörg Roche. Tübingen: A. Francke, 2005, 282 s. ISBN 3825226913. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Osvojování cizojazyčné slovní zásoby. Pedagogická, psychologická, lingvistická a didaktická východiska na příkladu němčiny jako cizího jazyka. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 184 pp. ISBN 80-210-3877-2. info
  • Approaches and methods in language teaching. Edited by Jack C. Richards - Theodore S. Rodgers. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, ix, 270. ISBN 9780521008433. info
  • WESKAMP, Ralf. Fachdidaktik: Grundlagen und Konzepte : Anglistik, Amerikanistik. 1. Aufl. Berlin: Cornelsen, 2001, 240 s. ISBN 3464006352. info
  • NUNAN, David. Language teaching methodology :a textbook for teacher. Harlow: Longman, Pearson Education, 2000, xiv, 264 s. ISBN 0-13-521469-6. info
  • CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2000, 167 s. ISBN 8070421576. info
  • CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2000, 167 s. ISBN 8070421576. info
  • HEYD, Gertraude. Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht (DaF) :ein Arbeitsbuch : Kognition und Konstruktion. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1997, 218 s. ISBN 3-8233-4962-7. info
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Herbert Christ - Hans-Jürgen Krumm. 3., überarbeitete und erw. Tübingen: Francke Verlag, 1995, xiv, 585. ISBN 3825280438. info
  • HUNFELD, Hans and Gerhard NEUNER. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts : eine Einführung. Berlin: Langenscheidt, 1992, 184 s. ISBN 3468. info
  • HEYD, Gertraude. Deutsch lehren :Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2. überarbeitete und erweit. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991, 290 s. ISBN 3-425-04373-0. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • MALÍŘ, František. Didaktiky cizích jazyků jako vědní obory : k problematice jejich předmětu. Vyd. 1. Praha: Academia, 1971, 161 s. info
  • BENEŠ, Eduard. Metodika cizích jazyků : angličtiny, francouzštiny, němčiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 267 s. URL info
Teaching methods
lecture, discussion
Assessment methods
The course is concluded with an examination. Students submit a seminar paper on a chosen topic related to pedagogical practice. Debate.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every other week.
The course is also listed under the following terms Spring 2013, Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (Spring 2012, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2012/DCJDR_NDC2