OP3BK_PSVP Vývojová psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Otto Čačka (přednášející)
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Otto Čačka
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 24. 2. 10:10–12:10 učebna 35, Pá 2. 3. 14:30–15:50 učebna 30, Pá 23. 3. 14:30–16:30 učebna 30, Pá 20. 4. 13:00–14:20 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výchovná i vzdělávací činnost pedagoga se musí nezbytně opírat jak o znalost činitelů a obecných zákonů duševního vývoje, tak o pochopení principů obecných charakteristik duševního dění v jednotlivých vývojových etapách. Student by na konci kurzu měl být schopen nejen popisovat kvality racionálně-kognitivních a imaginativně-emotivních procesů, ale ovládat i analýzu dopadu specifických akcelerátorů a stresorů subjekt-objektové situace, postihovat obvyklé adaptační potíže, poruchy a nemocí, včetně základních principů optimalizace výchovného působení.
Osnova
  • 1. Obecné zákony dynamiky vývojových změn 2. Periodizace vývoje 3. Vývojové změny psychiky v raném dětství 4. Charakteristika duševních projevů předškolního období 5. Kvality rozumově-poznávacích procesů v dětství a prepubertě 6. Změny imaginativně-emotivních funkcí v průběhu dětství 7. Vnějších vlivy a jejich dopad v období dětství a prepuberty 8. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky v dětství a prepubertě 9. Dopad obvyklých výchovných stylů 10. Principy optimalizace výchovného působení v dětství 11. Úroveň racionálně-kognitivních procesů v průběhu dospívání 12. Proces rozvoje imaginativně-emotivních funkcí dospívajících 13. Faktory subjekt-objektové interakce v dospívání 14. Duševní poruchy a nemoci dospívajících
Literatura
  • KOHOUTEK, Rudolf. Vývojová psychologie. Brno, 2003, 84 s. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 353 s. ISBN 8071848034. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. 3. vyd. Tišnov: SURSUM, 1997, 108 s. ISBN 80-85799-03-0. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
zkouškový test (70%) , popř. ústní zkouška
Informace učitele
http://www.cackon.net/docent
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014.