OP3BP_DKP Comparative Education

Faculty of Education
Spring 2012
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Jitka Autratová
Supplier department: Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Timetable
Wed 16:10–17:50 učebna 35
Prerequisites (in Czech)
Předpoklady absolvování předmětu: - 75 % účast - zpracování eseje na zadané téma.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Main objectives of this course for students are: Define function comparative pedagogy like experimental method Define comparative pedagogy like scientific discipline do comparison educational systems or their part in two or more country Explore quality modern comparative pedagogy like areas experimental activities centred on collection observation about education in different country.
Syllabus
  • 1. Sources comparative pedagogy 2. Object, function and signification comparative pedagogy 3. Methodology comparative pedagogy 4. Evolution Czech education system 5. Alternative and inovative school in Czech Republic and abroad 6. Educational system IN CZECH REPUBLIC - resource comparison 7. National programme development education in Czech Republic "White book" - fundamental line 8. Curricullum in international sight 9.Government and school management in international perspective 10.Comparison selected area education
Literature
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů : prameny výchovy. Svazek I., Od starověku k osvícenství (Variant.) : Encyklopedie prameny výchovy : galerie světových pedagogů. Svazek I., Od starověku k osvícenství. info
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 282 s. ISBN 9788024600031. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984, 579 s. URL info
  • CIPRO, Miroslav. Pohled na japonskou školu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 145 s. URL info
  • CIPRO, Miroslav. Pohled na americkou školu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 148 s. info
Teaching methods
1. Lecture 2. Meeting external expert about local school system 2. Seminar paper
Assessment methods
The collective tutorial, essay in range 2 - 3 pages format A4 or test(demonstrate understanding fundamental, possibility and signification comparative pedagogy for teacher practical school teaching), credit.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2013, Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (Spring 2012, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2012/OP3BP_DKP