PdF:PDR_SOP Sociální pedagogika - Informace o předmětu
PDR_SOP Sociální pedagogika
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/0/10. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby studenti pochopili sociální souvislosti výchovy a vzdělávání.
- Osnova
- Charakter současných konsensuálních společností, občanská otevřená společnost jako směřování ke společenské rovnováze a rovnováha sociální (social balance). Role mechanismů sociální rovnováhy při udržování společenské homeostáze (výčet). Současné problémy spotřeby a trvalého růstu. Specifické postavení výchovy v této soustavě činitelů (mechanismů) ve vztahu k výrobě. Postmoderní vidění světa, společnosti a lidských vztahů. Sociální pedagogika jako specifický činitel společenské rovnováhy a rozmanitost jejího dosavadního chápání: - její vázanost na industriální společnost i charitativnost a sociálno. Pestalozzi a teorie společenských okruhů: rodina - obec - panství a analogie s rodinou - firmou - státem, - dominanta sociálního vidění i hnutí v 19. století: P. Natorp a jeho široké pojetí sociální pedagogiky (Platón), TGM a sociální otázka. 20. století: od pseudokolektivních koncepcí k sociálním koncepcím George H. Meada v USA, Sorokina až po "osobní osamostatňování" na přelomu tisíciletí (Lipovetsky). Rozšíření pojetí sociální pedagogiky a) primární pojetí: výchova k sociálním cílům (vliv na sociální systémové složky), b) sekundární pojetí: prevence, tj. předcházení sociálním deviacím, c) terciární pojetí: zamezování, izolace a tresty jako poslední možnosti (styčné plochy s etopedií a penitentiární činností).
- Literatura
- BAUMAN, Zygmunt. Globalizace : důsledky pro člověka. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1999, 157 s. ISBN 8020408177. info
- Výukové metody
- indidviduální studijní plán, diskuse
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní Zpracování eseje na zvolené téma.
- Informace učitele
- BAUMAN, Z. Globalizace. Důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta, 1999. DALRYMPLE, T. Život na dně. Praha: Academia, 2005. JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. LIPOVETSKY, G. Éra prázdnoty. Praha: Prostor, 2001. MIROSLAV TYRŠ a jeho místo v dějinách české pedagogiky, SPN, Praha 1989, úvodní studie L. Leitmeyer. MASARYK, T. G. O škole a vzdělání. Praha : SPN, 1990. (Úvodní studie Josef Cach.) MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno : PdF MU, 1999. PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : PdF MU, 1998. Dále se doporučují dostupné spisy TGM, J. J. Pestalozziho, R. Wroczynského, Heleny Radlinské a dalších.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/PDR_SOP