PdF:ZS1BP_ZSP Basics of social pedagogy - Course Information
ZS1BP_ZSP Basics of social pedagogy
Faculty of EducationSpring 2012
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable
- Thu 11:35–12:20 učebna 30
- Prerequisites
- The basics of social pedagogy
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives
- At the end of this course, a student will be able to understand the areas of social pedagogic. Based on this knowledge, he/she will be able to interpret individual topics and apply them into separate activities of social pedagogic.
- Syllabus
- 1. The mutual context between the social education and multicultural education 2. The possibilities of the pedagogy of experience in the multicultural education field. Games and projects for the extramural education in the context of FEP and production of the school education programme. 3. Human rights - the theme of today. 4. The substitute family care, the abuse and neglect children, the help and methodology of special work with them. 5. The multicultural education of today, the theory and practice. 6. The social disadvantage groups: the Romanies, migratory foreigners. The methodology and specification of work with children from the social disadvantage milieu.
- Literature
- GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. (Social and multicultural education in questions.). Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 pp. 1.vydání. ISBN 978-80-210-4724-2. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 9788073671822. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, 147 s. ISBN 8073671816. info
- SEKOT, Aleš. Sociologie versus sociální pedagogika: aktuální problémy (Sociology versus social pedagogy: contemporary problemes). In Sociální pedagogika v teorii a praxi. 1st ed. Brno: Institut mezioborových studií. Baťova univerzita ve Zlíně., 2006, p. 161-172, 13 pp. ISBN 80-902936-8-9. info
- NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 119 pp. ISBN 80-7315-012-3. info
- NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 119 pp. ISBN 80-7315-012-3. info
- JŮVA, Vladimír. A. Hopf. Sociální pedagogika pro učitele (A. Hopf. Social education for teachers). Pedagogika. Praha: UK - PedF, 2002, LII, No 4, p. 470-471. ISSN 3330-3815. info
- HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 80-7290-053-6. info
- PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ and Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 45 s. ISBN 8021019468. info
- KLAPILOVÁ, Světla. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1996, 63 s. ISBN 8070676698. info
- Teaching methods
- lectures, discussion
- Assessment methods
- Type of classwork: Lecture Type of completion: the examination Requirements for completion: the written test
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2012, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2012/ZS1BP_ZSP