PdF:CJ3DC_LALV Aktuální otázky literární vědy - Informace o předmětu
CJ3DC_LALV Aktuální otázky literární vědy pro děti a mládež
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/0/6. 6 hodin konzultací v semestru. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ3DC_LALV/OS01: Pá 5. 4. 7:30–12:50 učebna 7, N. Sieglová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro střední školy (program PdF, C-CV, směr Český jazyk a literatura pro střední školy)
- Cíle předmětu
- Předmět ukazuje cestu ke smyslu literárního textu pro mládež a k rozkrytí jeho možných významů. Studenti se naučí vnímat umělecký text a citlivě jej hodnotit.
- Osnova
- 1. Základy literární vědy LPM. 2. Metodologie literární vědy LPM. 3. Co je literatura pro mládež? 4. Praktické ukázky metod literární vědy. 5. Interpretace textů LPM
- Literatura
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). Fairy tales in the Czech literature for children and youth (1990-2010). In Milena Šubrtová a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 11-63. Publikace NMU-37/11-02/58. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
- Lexikon teorie literatury a kultury : koncepce / osobnosti / základní pojmy. Edited by Ansgar Nünning - Jiří Trávníček - Jiří Holý, Translated by Al. Vydání první. Brno: Host, 2006, 912 stran. ISBN 8072941704. info
- DOLEŽEL, Lubomír. Identita literárního díla. Vydání první. Brno - Praha: Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky, 2004, 68 s. Edice Theoretica, svazek 2. ISBN 80-85-778-39-4. info
- URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
- ISER, Wolfgang. Teorie literatury : aktuální perspektiva : mírně rozšířená verze proslovu proneseného 5. července 1991 u příležitosti otevření postgraduálního kursu Teorie literatury v rámci oboru literární věda na Univerzitě v Kostnici. Translated by Johana Gallupová. Vyd. 1. Brno: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004, 51 s. ISBN 8085778408. info
- BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace :k modernímu prozaickému textu. Vyd. 1. Brno: Host, 2003, 360 s. ISBN 80-7294-080-5. info
- CULLER, Jonathan. Krátký úvod do literární teorie. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 167 s. ISBN 80-7294-070-8. info
- Výukové metody
- Studenti seminární formou (rozbory a interpretace vybraných děl) budou vedeni k tomu, aby zvládli identifikovat a analyzovat poetiku literáního díla pro mládež. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat. Hlavní metodou výuky je seminární cvičení.
- Metody hodnocení
- Podmínkou k ukončení předmětu je aktivní účast při výuce (kritické čtení vybraných literárněvědných textů) a minimální účast alespoň 80% výukových hodin.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Ukončení předmětu kolokviem předpokládá získání zápočtu z předmětu CJ3DC_JDC1.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/CJ3DC_LALV