DCJDR_AAP1 Aplikovaná psycholingvistika I

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Gabriela Lojová, PhD. (přednášející)
Garance
Mgr. Renata Jančaříková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout doktorandům nejnovější poznatky z aplikované psycholingvistiky a rozvíjet jejich profesionální dovednosti; vést je k chápání psychologických a neurofyziologických mechanizmů a zákonitostí rozvíjení cizojazyčných dovedností.
Osnova
  • Studijní předmět Aplikovaná psycholingvistika je jádrovým předmětem lingvistického bloku a zároveň východiskem pro jeho integraci s blokem didaktickým a pedagogicko-psychologickým. Cílem předmětu je poskytnout doktorandům nejnovější poznatky z aplikované psycholingvistiky a rozvíjet jejich profesionální dovednosti; vést je k chápání psychologických a neurofyziologických mechanizmů a zákonitostí rozvíjení cizojazyčných dovedností, chápat roli kognitivních, emocionálních a osobnostních činitelů ovlivňujících efektivitu těchto procesů. Obsahové zaměření: Neurofyziologické a psychologické faktory ovlivňující vytváření jazykových reprezentací a rozvíjení řečových dovedností. Vývojové a individuální odlišnosti při osvojování / učení se cizího jazyka. Řečová percepce, produkce a komunikace. Humanizace výuky cizích jazyků. Tematické okruhy: • Činnost mozku a učení se cizích jazyků • Kognitivní procesy (percepce, paměť) a učení se cizích jazyků • Vývojové zvláštnosti při učení se cizích jazyků • Individuální zvláštnosti při učení se cizích jazyků • Proces komunikace • Přístup zaměřený na žáka ve výuce cizích jazyků
Literatura
  • Wode, H. Psycholingvistik: eine Einführung in die Lehr- und Lernbarkeit von Sprachen. Ismaning: Hueber, 1993.
  • Butzkamm, W. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts: natürliche Künstlichkeit: von der Muttersprache zu Fremdsprache. Tübingen: Francke, 1993.
  • Ries, L., Kollárová, E. (eds.) Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce. Bratislava: Didaktik, 2004.
  • ELLIS, Rod. The study of second language acquisition. Second edition. New York: Oxford University Press, 2008, xxvii, 114. ISBN 9780194422574. info
  • LOJOVÁ, Gabriela. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005, 197 s. ISBN 8022320692. info
  • DÖRNYEI, Zoltán. The psychology of the language learner : individual differences in second language acquisition. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xii, 270. ISBN 0805847294. info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
  • BROWN, H. Douglas. Principles of language learning and teaching. 4th ed. White Plains: Longman, 2000, vii, 352. ISBN 0130178160. info
  • MULTHAUP, Uwe. Psycholinguistik und fremdsprachliches Lernen : von Lehrplänen zu Lernprozessen. 1. Aufl. Ismaning: Hueber, 1995, 275 s. ISBN 3190066167. info
  • NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. 1. vyd. Praha: H & H, 1992, 127 s. info
  • SKEHAN, Peter. Individual differences in second-language learning. First published. London: Arnold, 1989, vi, 168. ISBN 0713166029. info
  • NOIZET, Georges. De la perception a la comprehension du langage : contribution a un modele psycholinguistique du locuteur. Paris: Univesite de Lille, 1983, 348 s. ISBN 2729500154. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Způsob zakončení: Studenti kriticky zhodnotí minimálně dvě zahraniční studie tematicky spadající do oblasti psycholingvistické teorie či výzkumu. Ústní rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2014.