DCJDR_NTO1 Teorie osvojování cizího jazyka I

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se současným stavem bádání v oblasti teorie osvojování mateřského i nemateřského jazyka v přirozeném prostředí i ve školní třídě.
Osnova
  • Studijní předmět Teorie osvojování cizího jazyka je jádrovým předmětem didaktického bloku, jeho absolvování je základem pro další výběr volitelných předmětů v daném bloku. Cílem předmětu je seznámení se současným stavem bádání v oblasti teorie osvojování mateřského i nemateřského jazyka v přirozeném prostředí i ve školní třídě. Studenti budou seznámeni s jednotlivými hypotézami a teoriemi osvojování jazyka a s rolí významných faktorů, které tyto procesy ovlivňují. Budou diskutovat implikace teorií osvojování jazyka pro edukační praxi a zejména možnosti výzkumu dané problematiky z lingvodidaktického hlediska. Tematické okruhy: • Behaviorismus, nativismus, konstruktivismus, sociální interakcionismus, konekcionismus, teorie zpracování informací. • Bilingvní osvojování jazyků. • Kritické období. • Faktory ovlivňující proces osvojování jazyka.
Literatura
  • GASS, Susan M. a Larry SELINKER. Second language acquisition : an introductory course. 3rd ed. London: Routledge, 2008, xiii, 593. ISBN 9780805854985. info
  • LIGHTBOWN, Patsy a Nina Margaret SPADA. How languages are learned. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2006, ix, 233. ISBN 0194422240. info
  • LEAVER, Betty Lou, Madeline Elizabeth EHRMAN a Boris SHEKHTMAN. Achieving success in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 2005, xiv, 265. ISBN 052154663X. info
  • MITCHELL, Rosamond a Florence MYLES. Second language learning theories. 2nd ed. London: Hodder Arnold, 2004, xiii, 303. ISBN 0340807660. info
  • The handbook of second language acquisition. Edited by Catherine J. Doughty - Michael H. Long. Malden: Blackwell Publishing, 2003, ix, 888. ISBN 1405132817. info
  • COOK, Vivian. Second language learning and language teaching. 3rd ed. New York: Oxford University Press, 2001, vii, 262. ISBN 034076192X. info
  • ELLIS, Rod. The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1994, vii, 824. ISBN 0194371891. info
  • BUTZKAMM, Wolfgang. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts : natürliche Künstlichkeit : von der Muttersprache zur Fremdsprache [Butzkamm, 1993]. 2. verbesserte und erweitert. Tübingen: Francke Verlag, 1993, xvi, 334 s. ISBN 3-85215-059-0. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Požadavky pro udělení zápočtu: studenti kriticky zhodnotí minimálně dvě zahraniční studie tematicky spadající do oblasti teorie či výzkumu osvojování cizího jazyka. Ústní rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2014.