PdF:HV7BP_HCAS Hudba a čas - Informace o předmětu
HV7BP_HCAS Hudba a čas
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Vladimír Richter (přednášející)
doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Vladimír Richter
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Vladimír Richter
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 17:35–19:15 učebna 43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním filozofickým kategoriím v souvislostech s hudebním děním (vztah prostoru a času, základní filozofické kategorie apriorní a aposteriorní, prostorovost výtvarného umění, časovost hudby a slovesných umění).
- Osnova
- 1. Vztah prostoru a času 1.1 Prostor a/ objektivní, vnější prostor / abstrakce nedostupná smyslům/ b/ subjektivní prostorové vědomí / prostor „vyplněný“ tělesy, jejichž přítomnost umožňuje prostorové nazírání/ 1.2 Čas a / objektivní, vnější, světový čas. Aristotelés „ počítaný pohyb vzhledem k „před“ a „po“ – střídání dne a noci, světla a tmy, střídání ročních období.- Augustin „člověk je jediný, kdo ví, co je čas – i když to neumí vysvětlit“ b/ vnitřní subjektivní časové vědomí / vědomí trvání, změny, plynutí / 1.3 Charakteristické projevy existence prostoru – bytí vedle sebe a času – bytí po sobě 1.4 Aspektové vnímání v prostoru a čase. Husserl „ žitá přítomnost“ – vědomí vstupuje do časoprostorové přítomnosti předmětu..Gombrich – vnímání obrazu spočívá v tom, co vidím a v tom, co vím. 2. Prostorovost výtvarného umění a časovost hudby / slovesných umění/ 2.1.Výtvarné umění – bytí vedle sebe ,zobrazení viditelného světa bez vývoje, pohybu . Restrukturalizace celku. Příklady : Vermeer, Tiepolo, Degas, Kooning, Gogh, Munch, Sorolla. 2.2. Hudba / slovesná umění /, bytí po sobě – nic není dáno „ naráz“ všechno je zde dáno „po sobě“ / od melodického intervalu, přes motiv, téma, až po velké celky/ . Hudební struktura - mnohapatrová vrstva s typickým průběhem časových posloupností na ose minulost, přítomnost, budoucnost.Restrukturalizace celku. Příklady : Berg, Mozart, Grieg, Mahler
- Literatura
- RICOEUR, Paul. Čas a vyprávění. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2002, 245 s. ISBN 80-7298-051-3. info
- RICOEUR, Paul. Čas a vyprávění. Translated by Miroslav Petříček - Věra Dvořáková. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2000, 319 s. ISBN 80-7298-017-3. info
- ECO, Umberto. Mysl a smysl :sémiotický pohled na svět. Translated by Jiří Fiala - Zdeněk Frýbort. Praha: Moraviapress, 2000, 183 s. ISBN 80-86181-36-7. info
- GADAMER, Hans-Georg. Člověk a řeč :(výbor textů). Translated by Jan Sokol - Jakub Čapek. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 1999, 154 s. ISBN 80-86005-76-3. info
- ECO, Umberto. Šest procházek literárními lesy :přednášky na Harvardově univerzitě. Translated by Bronislava Grygová. v Olomouci: Votobia, 1997, 196 s. ISBN 80-7198-248-2. info
- Bytí a čas. Praha: Oikoymenh, 1996, 477 s. ISBN 80-86005-12-7. info
- Výukové metody
- Přednáška. Teoretická příprava.
- Metody hodnocení
- Kolokvium. Diskuse v hodině. Analýza vybraného uměleckého díla.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/HV7BP_HCAS