PdF:MSBK_TMH Game in the Life of a Child 1 - Course Information
MSBK_TMH Game in the Life of a Child 1 - Theory and methodology of games
Faculty of EducationSpring 2013
- Extent and Intensity
- 0/0/.7. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Department of Primary Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Supplier department: Department of Primary Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- MSBK_TMH/OS01: Fri 22. 2. 7:30–9:10 učebna 20, Fri 19. 4. 13:55–15:35 učebna 36, Fri 10. 5. 13:55–15:35 učebna 32, Fri 24. 5. 9:20–11:00 učebna 35, Z. Syslová
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Pre-school Teacher Training (programme PdF, B-PMP)
- Course objectives
- At the end of this course, the student will be able to: understand and explain the meaning of the game for pre-school child’s development;
use the information about game to planning his further development;
create the game portfolio;
present reasoned (argument coherent, rational) decisions related to planning directed activities based on knowledge of the patterns and characteristics of the game;
interpret the game theory; - Syllabus
- Definition of the term the game.
- Theory of the game.
- Meaning and function of the game.
- Patterns of the game.
- Characteristic features of the game.
- Use the game for pedagogical diagnostics.
- The toy.
- Examples of the game (aim, target group, needs (equipments), didactics, way of implementation, use, possible outcomes.
- Literature
- KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi : význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 184 s. ISBN 8024708523. info
- NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství (Through the Experiencing to the Self-indulgence). 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 111 pp. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. info
- DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte :[tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 137 s. ISBN 80-7178-693-4. info
- BRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje :[nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 111 s. ISBN 80-7178-109-6. info
- CAIATI, Maria, Angelika MÜLLER and Světlana DELAČ. Volná hra :zkušenosti a náměty. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 106 s. ISBN 80-7178-011-1. info
- OPRAVILOVÁ, Eva. Dítě si hraje a poznává svět : metodika rozvíjení poznání dětí v mateřské škole. 1. vyd. Praha: SPN, 1988, 179 s. : i. info
- JIRÁSEK, Jaroslav, Eva VANČUROVÁ and Miluše HAVLÍNOVÁ. Hrajeme si doopravdy. 1. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1983, 114 s. info
- SEVEROVÁ, Marie. Hry v raném dětství. Praha: Academia, 1982, 211 s. : i. info
- MIŠURCOVÁ, Věra, Jiří FIŠER and Viktor FIXL. Hra a hračka v životě dítěte. 1. vydání. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 143 stran. URL info
- MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. info
- ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1973, 242 s. URL info
- HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1971, 226 s. info
- Teaching methods
- Hands-on training, presentation, class discussions, homeworks
- Assessment methods
- Seminar work
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2013/MSBK_TMH