PVCKC_TMV Theory and methodology of education

Faculty of Education
Spring 2013
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 23. 2. 16:40–20:10 učebna 36, Sat 16. 3. 16:40–20:10 učebna 36, Sat 23. 3. 8:25–11:55 učebna 36, Sat 4. 5. 8:25–11:00 učebna 36
Prerequisites
The subject is offered to the students of Faculty of Education as a part of general courses.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The courses is considered to be an introduction for the prospective teachers and aims its attention to theoretical and methodological concepts concerning the formation of individuals personality in individual and socializing contexts.
Syllabus
  • 1. Conception of global education. 2. Theory and methodics of education during pedagogical studies. 3. Normative and situation concept of education. 4. Discipline and orderlines as social and educational phenomena. 5. School class climate. 6. Aggressiveness and chicane as educational problems. 7. Influence of family for childs education. 8. Educational activities of form teacher. 9. Conception and means of alternative education. 10. Healthy school. 11. Game as an educational tool. 12. Child at the sphere of social influences.
Literature
  • Kapitoly z rodinné výchovy pro střední školy. info
  • Studie z teorie a metodiky výchovy (Variant.) : Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. II. Edited by Stanislav Střelec. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Druhé rozšířené a dopln. Brno: Paido, 2000, 127 stran. ISBN 8085931850. info
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Edited by James S. Cangelosi, Translated by Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 1996, 289 s. ISBN 80-7178-083-9. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy (Theory and methodology of eccological education). Brno: Paido, 1996, 75 pp. ISBN 80-85931-33-8. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy (Alternative schools). Brno: Paido, 1995, 76 pp. ISBN 80-85931-00 -1. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • Dětská práva : dokumenty a informační materiály o ochraně dětí. 1. vyd. Praha: Pedagogický ústav J.A. Komenského, 1991, 149 s. info
Teaching methods
course of lectures
Assessment methods
The output is to be written exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught only once.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2013/PVCKC_TMV