PdF:SPDR_SVO1 Specializace - Informace o předmětu
SPDR_SVO1 Specializace vědního oboru 1
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/0/10. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Mgr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, D-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, D-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (tříleté) (program PdF, D-SPD) (2)
- Cíle předmětu
- Specializace vědního oboru l: vědní obor: psychopedie, somatopedie, oftalmopedie, logopedie, surdopedie, specifické poruchy učení. Na konci kurzu student bude mítprohloubené teoretické poznatky ze současné psychopedie, somatopedie, oftalmopedie, logopedie, surdopedie a specifických poruch učení.
- Osnova
- Logopedie doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. • Historie péče o jedince s narušenou komunikační schopností • Ontogeneze řeči z logopedického hlediska • Speciálně pedagogická diagnostika logopedická • Poruchy vývoje řeči - narušený vývoj řeči • Centrální poruchy řeči • Současný stav problematiky dysfluencí • Komplexní péče o děti s orofaciálními rozštěpy • Neurózy řeči • Symptomatické poruchy řeči • Augmentativní a alternativní komunikace • Systém poskytování logopedické péče v České republice i v zahraničí • Logopedická péče v rámci služeb rané péče Surdopedie PhDr. Radka Horáková, Ph.D. • Charakteristika osob se sluchovým postižením (nedoslýchaví, neslyšící, ohluchlí, jedinci s kochleárním implantátem) • Sluchově postižení dospělí a nedoslýchavost ve stáří • Komunikace sluchově postižených • Vzdělávací programy jedinců se sluchovým postižením • Znakový jazyk • Edukace jedinců hluchoslepých Psychopedie doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D., PhDr. Barbora Bazalová, Ph.D. • Raná intervence u dětí s Downovým syndromem • Úkoly komprehensivní rehabilitace u jedinců s mentálním postižením • Přechod ze školy na trh práce u žáků s mentálním postižením • Socioprofesní poradenství jako součást integrovaného poradenského systému pro mentálně postižené • Celoživotní učení u mentálně postižených dospělých Somatopedie Prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. • Raná intervence u dětí s dětskou mozkovou obrnou • Úkoly komprehensivní rehabilitace u dětí s tělesným postižením v předškolním a školním věku • Předpoklady pro úspěšné začlenění jedinců s tělesným postižením na trhu práce • Edukace dětí s těžkým a kombinovaným postižením • Dětská mozková obrna jako kombinované postižení Oftalmopedie PhDr. Zita Nováková, Ph.D. • Historická analýza vývoje péče o zrakově postižené • Fyziologie a patofyziologie zrakového analyzátoru • Speciálně pedagogická diagnostika s akcentem na raný a předškolní věk • Patopsychologická specifika zrakově postižených jedinců • Problematika edukace a celoživotního vzdělávání jedinců se zrakovou vadou • Materiálně technické a tyflotechnické zabezpečení edukace u zrakově postižených • Dítě s těžkým zrakovým postižením, jeho rodina a speciální pedagog v procesu rané péče Etopedie doc.PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. • Specifika vzdělávání v diagnostických a výchovných ústavech • Primární, sekundární a terciární prevence poruch chování • Mentálně retardovaný jedinec v převýchovném procesu • Psychologické a sociální důsledky vazby a trestu odnětí svobody mladistvých a mladých dospělých • Aktivní sociální učení v podmínkách ústavní a ochranné výchovy Specifické poruchy učení doc. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. • Etiologie a klasifikace specifických poruch učení • Speciálně pedagogická diagnostika specifických poruch učení • Základní metody reedukace jednotlivých projevů specifických poruch učení • Systém péče o jedince s diagnózou poruch učení
- Literatura
- CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Podporované zaměstnávání. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1. vyd. Brno: MSD, 2004, s. 231-239, 8 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-86633-23-3. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 218 s. ISBN 8071842397. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava a stáž.
- Metody hodnocení
- Zpracování seminární práce na vybrané téma (30 stran A4), ústní zkouška z teoretické přípravy.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další podrobné informace ke studiu tohoto předmětu sdělí školitel. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/SPDR_SVO1