PdF:SPDR_SVO1 Specializace vědního oboru 1 - Informace o předmětu
SPDR_SVO1 Specializace vědního oboru 1
Pedagogická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 0/0/10. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Mgr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Specializace vdního oboru l (psychopedie, somatopedie, oftalmopedie) Poradenství a intervence v pedškolním vku pro speciální pedagog , charakteristika dtského vku: novorozenecké období - charakteristika, úrove odrážení, prožívání, vliv prostedí, projevy nepizpsobivosti, doporuení, rizikový novorozenec: píiny, projevy, prognóza, charakteristika dtského vku: kojenec vývojové zmny, pedverbální období, kvalita orientace, prožívání, sociální vlivy, obvyklé potíže, výchovné úkoly, Charakteristika dtského vku: batole motorický vývoj, vývoj ei, rozvoj poznávacích proces, sebeuvdomní a emotivita, prostedí a psychika, výchovné problémy, doporuení, Charakteristika dtského vku: pedškolní vk motorický vývoj, vývoj ei, úrove poznávacích proces, sociální chování, adaptace na prostedí, nevyrovnanost a výchovné obtíže, školní zralost, výchovné psobení. Specializace vdního oboru 1 Etopedie. Souasný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraniím; pístupy ke klasifikaci poruch chování, teoretické koncepty ešení; poruchy chování spojené s agresí, s konfliktem, se závislostí; edukace jedinc s rizikem poruch chování, s poruchou chování, s ADD; koncepce vedení pípadu; systém školských a pomáhajících zaízení pro žáky s problémy, s poruchami chování; osobnost jedince s poruchami chování definice, charakteristika, souvislost s kvalitou života; osobnost speciálního pedagoga-etopeda; systémový pístup k ešení edukace žák s poruchami chování; systém školských zaízení pro ústavní nebo ochrannou výchovu a preventivn výchovnou péi; právní rámec náhradní rodinné pée. Specializace vdního oboru 1 Etopedie. Souasný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraniím; pístupy ke klasifikaci poruch chování, teoretické koncepty ešení; poruchy chování spojené s agresí, s konfliktem, se závislostí; edukace jedinc s rizikem poruch chování, s poruchou chování, s ADD; koncepce vedení pípadu; systém školských a pomáhajících zaízení pro žáky s problémy, s poruchami chování; osobnost jedince s poruchami chování definice, charakteristika, souvislost s kvalitou života; osobnost speciálního pedagoga-etopeda; systémový pístup k ešení edukace žák s poruchami chování; systém školských zaízení pro ústavní nebo ochrannou výchovu a preventivn výchovnou péi; právní rámec náhradní rodinné pée. Specializace vědního oboru 1 Vymezení specifických vývojových poruch učení (SPU), odlišení od poruch učení a jejich příčin. Vývoj legislativy v ČR. Základní pojmy a definice SPU. Etiologie SPU, lehké mozkové dysfunkce, symptomatika poruchy učení a chování. Screening, depistáž a diagnostikování SPU. Formy vzdělávání žáků se SPU a možnosti reedukace v ČR i v zahraničí.
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
- ELLIOTT, J; PLACE, M. Dít v nesnázích, 1.vyd. Havlíkv Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Podporované zaměstnávání. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1. vyd. Brno: MSD, 2004, s. 231-239, 8 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-86633-23-3. info
- Informace učitele
- PINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciáln pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno: MU, 2004, ISBN 80-210-3354-1. ROUTNEROVÁ, M., BERÁNEK, J., HEBÍKOVÁ, M. Základy neurofyziologie pro speciální pedagogy. Facilitace ontogenetického vývoje. Praha: IPPP R, 2001. SVOBODOVÁ, J. Pedškolní píprava dítte s postižením hybnosti v SPC. Brno: MU, 1997, ISBN 80-210-1495-4. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-214-9. VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTCH, S. Psychologie handicapu. Praha: UK, Karolinum, 2004, ISBN 80-7184-929-4.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2006/SPDR_SVO1