SZ1048a Introduction to Medical Disciplines

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Martínková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Předpoklady
The aim of this course is to provide general overview of medical disciplines.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
After completing the course student is well-versed in issues of health promotion on the level of critical health literacy; understands the basic terms of biomedical and psychosocial areas in the context of problem areas of health promotion and disease prevention, namely in relationships and connections; is able to apply their knowledge in the didactic area by realization of a specific program of health promotion in the school environment.
Osnova
  • The idea of health.
  • Overview of impairments of locomotive organs, heart-vascular impairments, respiratory, digestive, excretory systems, dermal, and nerve systems.
  • Child with sensory impairment.
  • School and infections.
  • Child with allergies, health risks of the teaching profession.
  • General evaluation of nutrition state.
  • General terminology of infectious deseases.
  • Impairments of reproduction organs, reproduction and sexual behavior as a risk factor.
  • Social pathology and its prevention.
  • First Aid.
Literatura
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 258 s. ISBN 8021038446. info
  • BYDŽOVSKÝ, Jan. První pomoc. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2004, 75 s. ISBN 8024706806. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 263 s. ISBN 80-7066-980-2. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
  • PARKER, Steve. Lidské tělo :[prozkoumejte své tělo a naučte se mu rozumět]. Vyd. 1. Praha: Slovart, 1998, 59 s. ISBN 80-7209-084-4. info
  • SMITH, Tony. Lidské tělo :ilustrovaný průvodce jeho stavbou, funkcí a některými poruchami. 2. vyd. Praha: Fortuna Print, 2001, 240 s. ISBN 80-86144-67-4. info
  • KÁBRT, J. a kol. Lexicon medicum. Praha: AVICENUM, 1988
Výukové metody
Theoretical principles, videoprogrammes, study hour.
Metody hodnocení
Written test consisting of 20 questions. If they answer 17 questions correctly, they pass the test.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.