PdF:ZS1MP_PDP4 Did.učení o přír. 4 - praktik - Informace o předmětu
ZS1MP_PDP4 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 4
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět bude realizován blokově, součástí je asistentská práce s žáky v terénu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem kurzu je aktivní zkušenostní učení ve výuce o přírodě a společnosti v základním vzdělávání. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
- porozumět a vysvětlit: biologické hospodaření a permakultura, biologie pro „Zelenou školu“ aj. (na základě dalšího rozšíření gnozeologického základu z oblasti moderních biologických věd (pro potřeby výuky dle RVP ZV), jejichž pochopení vyžaduje integrované znalosti.
- vytvořit skupinový projekt "Den Země".
- vytvořit seminární skupinovou práci "kalendář pro bio pěstování"
- vytvořit portfolio prací;
- na základě nabytých znalostí odvozovat i neznámé souvislosti ze základních poznatků věd aplikované biologie k pochopení základních zákonitostí existence života na Zemi a významu těchto znalostí pro život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro praktické využití v osobním životě, pro základní vzdělávání, pro TUŽ a UR. - Osnova
- 1. Poznávání a pozorování organismů - fenologické proměny přírody: jaro, léto 2. Mezinárodní ekologické vzdělávací programy - Globe, Modré z nebe…měření, vyhodnocování výsledků, Den Země. 4. Zemědělství, genetické inženýrství, permakultura a valeologie 5. Založení, realizace a vyhodnocení vlastního agro-pokusu na principech biologického pěstování – skupinová seminární práce s žáky, osobní odpovědnost 6. Význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody a zdraví člověka 7. Pokojové rostliny na ZŠ ovlivňující pozitivně zdraví ve školách-pěstování jaro, léto 9. Využití botanických zahrad MU: “léčivé rostliny“
- Literatura
- GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521734-1
- e-learningové texty v IS MU předmětu.
- HEITZOVÁ, Halina,: Pokojové rostliny.Praha: Svojtka a Vašut, 1995, 239 s.,
- REICHHOLF.J.: Žít a přežít v přírodě.Praha: Ikar. 2002, 221s., ISBN 80-249-0040-8
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 7. aktualiz. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 574 s. ISBN 8071821772. info
- PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
- OPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999, 176 s. ISBN 8071510742. info
- VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
- Výukové metody
- Bloková výuka v terénu na středisku "Kejbaly" a integrovaně na terénním cvičení v zahradě lékařské fakulty.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem.Podmínkou je aktivní účast na cvičení (80%), odevzdání skupinové seminární práce "Den Země"
- Další komentáře
- Předmět již není vypisován.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/ZS1MP_PDP4