OP3BK_VPAV Vzdělávací programy autoškol a veřejné správy

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
doc. JUDr. PhDr. Ivo Svoboda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 26. 4. 10:15–12:50 učebna 7, So 3. 5. 13:55–16:30 učebna 7
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
- po absolvování předmětu student formuluje hlavní problémy z oblasti lidského zdraví, jeho ochrany a podpory - chápe význam rodiny a školy jako významných prvků ovlivňujících zdraví jedince a celé populace, chápe význam minimálních preventivních programů, je schopen navrhnou minimální preventivní program - vyjmenuje hlavní preventivní programy ve světě a v České republice, popíší jejich obsah a význam – Zdraví 21, Kouření a já, Normální je nekouřit, Zdravá 5, Zdravá škola aj., popíše možnosti intervence v jednotlivých vývojových obdobích - posoudí nutnost spolupráce odborníků z oblasti zdravotnictví, psychologie a pedagogiky - posoudí své rizikové chování a aktivně se podílí na zlepšení svého životního stylu, informace aktivně aplikuje ve svém životě a zdůvodňuje jejich význam, aktivně vyhledává nové informace a kriticky je hodnotí.
Osnova
  • V úvodu jsou studenti seznámeni se strategií zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR (Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR - Zdraví pro všechny v 21. století) se zaměřením na dětský věk a školní prostředí. Následně je pozornost věnována intervenčním programům podpory zdraví. (Principy tvorby primárně preventivních programů, konkrétní realizované programy - Kouření a já, Normální je nekouřit, Zdravá 5, Zdravá škola, metodika minimálních preventivních programů pro školy dle Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT ČR).
Literatura
  • ŽALOUDÍKOVÁ, iva a Drahoslava HRUBÁ. Normální je nekouřit. 2. díl. 1. vydání. Brno: Paido, 2006, 93 s. ISBN 80-7315-128-6. URL URL info
  • ŽALOUDÍKOVÁ, Iva a Drahoslava HRUBÁ. Normální je nekouřit 1.díl. Brno: Paido, 2005, 69 s. sv. 1. ISBN 80-7315-105-7. URL info
  • ŽALOUDÍKOVÁ, iva a Drahoslava HRUBÁ. Normální je nekouřit-edukační program pro výchovu žáků prvního stupně základních škol k nekouření. In Edukační sborník, XXIX. Brněnské onkologické dny. Brno: Masarykův Onkologický ústav, 2005, s. 41. ISBN 80-86793-05-2. info
  • REISSMANNOVÁ, Jitka. Pilíře projektu Zdravá škola. In Výchova ke zdraví I. Brno: Masarykova univerzita Pedagogická fakulta, 2005, s. 102-115. ISBN 80-210-3918-3. info
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 258 s. ISBN 8021038446. info
  • Zdraví 21. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2003, 124 s. ISBN 8085047993. info
  • Autoškola : aktualizovaný seznam testových otázek. Praha: BertelsmannSpringer CZ, 2002, 99 s. ISBN 808641115X. info
  • Autoškola : aktualizovaný seznam testových otázek (Supl.) : Autoškola : pravidla provozu na pozemních komunikacích, konstrukce a údržba osobního automobilu, základy ovládání automobilu, zásady bezpečné jízdy, základy první pomoci, seznam testových otázek. Praha: BertelsmannSpringer CZ, 2002, 99 s. ISBN 80-86411-15-X. info
  • WEIGEL, Ondřej. Autoškola : pravidla, testy, značky : doplněno o novelizaci zákona č. 478/2001 Sb. s platností od 1.6.2002. 5. aktualiz. vyd. Praha: Computer Press, 2002, iv, 216 s. ISBN 80-7226-589-X. info
  • Autoškola do kapsy :příručka pro snadnou přípravu na teoretickou zkoušku v autoškole a přezkoušení řidičů z povolání s aktuálními testovými otázkami k jednotlivým tématům. 1. vyd. Praha: BertelsmannSpringer CZ, 2001, 236 s. ISBN 80-86411-20-6. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila. Výchova ke zdravému životnímu stylu a zdravá škola. Možnosti alternativní výchovy. Brno: Paido, 1998, s. 128-139,14. ISBN 80-85931-61-3. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido, 1998, 47 s. ISBN 80-85931-53-2. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a průběžných konzultací.
Metody hodnocení
Student vypracuje a odevzdá seminární práci dle zadání ve studijních materiálech a následně ji prezentuje a diskutuje s ostatními studenty (vybírá si z celkové databáze 10 témat).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/OP3BK_VPAV