SPSMK_S4f1 Specializace 1: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 1

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 28. 2. 7:30–14:40 centrum, Pá 21. 3. 7:30–14:40 centrum, Pá 18. 4. 7:30–11:00 centrum, 11:10–14:40 učebna 25, Pá 2. 5. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 16. 5. 7:30–14:40 učebna 52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace jedinců s lehkým mentálním postižením. Teoretické znalosti z oblasti komunikace a narušené komunikační schopnosti. Osvojí si specifika ontogeneze řeči jedinců s mentálním postižením, získá znalosti týkající se charakteristiky řeči mentálně postižených jedinců v závislosti na stupni, typu a formě mentální retardace. Na základě absolvování předmětu se student bude orientovat v problematice rozvoje řeči u žáků s mentálním postižením z hlediska jazykových rovin. Získá základní kompetence v edukaci žáků v rámci systému vzdělávání jedinců s lehkým mentálním postižením.
Osnova
  • Edukace jedinců s lehkým mentálním postižením 1.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením školský zákon, vyhlášky 2.Okruh žáků s lehkým mentálním postižením) specifika osobnosti, poznávací procesy, variabilita vývojových zvláštností) 3.Edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska 4.Pedagogicko – psychologické poradenské služby pro žáky s lehkou mentální retardací (školní poradenská pracoviště, školská poradenská pracoviště) 5.Základní škola praktická. Vymezení v systému vzdělávání (specifika vzdělávání) 6.Vzdělávací programy určené pro žáky s lehkým mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – Příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením 7.Předškolní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (integrace žáků v MŠ, přípravná třída základní školy) 8.Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením 9.Didaktické zásady v edukaci žáků na základní škole praktické 10.Didaktické metody v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením 11.Postavení terapií v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením 12.Vyučovací formy používané na základní škole praktické, specifika výuky, struktura přípravy učitele na vyučování, diferenciace, kooperativní vyučování. 13.Vyučovací prostředky v edukaci (učebnice, ITC, kompenzační pomůcky) 14.Kariérové poradenství u žáků s lehkou mentální retardací, specifika pracovního uplatnění, (SOU, OU) 15.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, školský zákon, vyhlášky Logopedie I 1.Logopedie, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. Logoped, logopedický asistent. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. Platná legislativa v poskytování logopedické intervence. 2.Komunikace, význam komunikace v životě člověka. Charakteristika verbální, nonverbální komunikace. Komunikační proces, průběh komunikačního procesu. Narušená komunikační schopnost, dělení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 3.Ontogeneze dětské řeči, vývojová stadia preverbální a stadia vlastního vývoje řeči. Psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Jazykové roviny v ontogenezi řeči. 4.Specifika vývoje řeči dětí s mentálním postižením. Vliv stupně, formy a typu MR na vývoj řeči. 5.Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). Inervace orofaciálního svalstva. 6.Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika – základní prvky mluvené řeči, rozdělení hlásek. Hlásky v českém jazyce, fyziologické tvoření samohlásek a souhlásek. 7.Poruchy vývoje řeči (narušený vývoj řeči), dělení poruch vývoje řeči. 8.Opožděný vývoj řeči, etiologie opožděného vývoje řeči. Logopedická intervence u dětí s OVŘ, možnosti ovlivňování vývoje řeči. 9.Dyslalie – etiologie, projevy, klasifikace. Zásady přístupu při odstraňování dyslalie. Průběh odstranění dyslalie. 10.Rozvoj foneticko – fonologické roviny řeči u žáků s MR (dechová, fonační cvičení, sluchové vnímání a fonematická diferenciace, motorika mluvních orgánů, postup vyvození hlásek, prozodické faktory řeči, rytmizace). 11.Rozvoj lexikálně-sémantické roviny řeči MR žáků (pasivní a aktivní slovní zásoba). 12.Rozvoj morfologicko-syntaktické roviny řeči (gramatická stavba řeči, jazykový cit). 13.Rozvoj pragmatické roviny řeči (žádost, navázání a udržení rozhovoru, eliminace intruse, souvislé vyjadřování, dramatizace). 14.Struktura a obsah řečové výchovy v základní škole praktické.
Literatura
    povinná literatura
  • BAERTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Brno: MSD, 2009, 223 s. pedagogická oblast. ISBN 978-80-210-5103-4. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Vyd. 1. Brno: MSD, 2005, 420 s. ISBN 8086633373. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
Výukové metody
Konzultace, prezentace studentů, skupinová práce, samostatná práce.
Metody hodnocení
Edukace jedinců s lehkým mentálním postižením: Písemný test, úspěšnost 70 % kladných odpovědí. Logopedie I: Ústní zkouška, požadavkem k ukončení předmětu je vytvoření a prezentace pomůcky, určené k rozvoji řeči jedinců s mentálním postižením.
Informace učitele
Předmět je vnitřně dělem na 2 bloky: Edukace jedinců s lehkým mentálním postižením - 20 hodin (zkouška) Logopedie I - 20 ((zkouška) Literatura: BARTOŇOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum. Brno: MSD, 223 s. 2009. ISBN 978-80-210-5103-4 BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 420 s. 2005. ISBN 80-86633-37-3. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II., Education of Pupils with Special Educational Needs II. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-210-4736-5. BARTOŇOVÁ, M., Přípravná třída základní školy školní rok 2007-2008. Výsledky výzkumného šetření In VÍTKOVÁ, M. VOJTOVÁ, V. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, Education of Pupils with Special Educational Needs. Sborním s mezinárodní účastí. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-188-1. BAZALOVÁ B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : MU 2006. KARÁSKOVÁ, V. Tělesná výchova na ZvŠ. Praha : Septima, 1995. KREJČÍŘOVÁ, O, a kol. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha : Rytmus, 2005. ISBN 80-903598-1-7. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2010. ISBN 80-7315-120-0. PIPEKOVÁ, J. a kol. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Praha : IPPP ČR, 2004. ISBN 80-86856-01-1. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997, 2000. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178214-9. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2006. ISBN 978-80-7320-099-2. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. Doporučená literatura DRAPÁK, J. Gramotnost romskej národnostnej menšiny. In Učitelské noviny, 2000, roč. L, č. 5. KREJČÍŘOVÁ, O, a kol. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha : Rytmus, 2005. ISBN 80-903598-1-7. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha : TECH-MARKET, 1996. KUBOVÁ, L. Piktogramy- metodická příručka. Praha : TECH-MARKET, 1997. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia, 2001. VAŠEK, V. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava : SPN, 1992. Zákony, vyhlášky a další předpisy Vyhláška MŠMT ČR č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání. Vyhláška MŠMT ČR č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. Vyhláška MŠMT ČR č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Praha: č. 561/2004. Zákon č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti. Logopedie I Základní: ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-201-7. BEZRUČKOVÁ, V. Výchova řeči mentálně retardovaných žáků. Praha: UK, 1984. BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica, 1998. FIALOVÁ, I. a kol. Rozumíš mi? Logopedická cvičení a hry k odstraňování špatné výslovnosti. Praha. Blug, 1997. ISBN 80-85635-81-X. HÁLA, B. Úvod do fonetiky. Praha: SPN,1957. HÁLA, B., SOVÁK, M. Hlas, řeč, sluch. Praha: Česká grafická unie, 1947. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II., III. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85-931-62-1. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1110-9. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5. KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči u dítěte.Brno : MC nakladatelství, 2002. KLENKOVÁ, J. et al. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-168-3. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti, Martin: EFETA, Osveta, 1995, ISBN 80-88824-18-4 LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí.Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. LECHTA, V., MATUŠKA, O. Rozvíjanie reči mentálne retardovaných detí raného a predškolského veku. Bratislava: edice Efeta, 1995. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno, Paido, 2002. ISBN 80-73-15-038-7. PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. 3. Přepracované a rozšířené vydání. ISBN-978-80-7315-198-0. Doporučená literatura: ANTUŠEKOVÁ, A. Preventívna logopedická starostlivost v predškolských zariadeniach. Bratislava: SPN, 1989. ISBN 80-08-00868-7. DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-075-1. GEUS, E. Někdy koktám. Knížka pro děti ve věku 7-12 let. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-7315-018-2. KÁBELE, F. Rozvíjení řeči u dětí s DMO. In: STEHLÍK, A. Dítě s DMO v rodině. Praha: 1977. KEREKRÉTIOVÁ, A. Vývin reči u detí s rázštepom. Bratislava: Ústav zdravotnej výchovy, 1982. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5. KLENKOVÁ, J. Poruchy komunikačních schopností. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido 1998, s. 36-44. ISBN 80-85931-51-6. KREJČÍKOVÁ, J., KAPROVÁ, Z. Náměty pro logopedickou prevenci. Praha. Fortuna, 1999. ISBN 807168-691-3. LECHTA, V. Koktavost. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-867-8.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ ze specializace psychopedie a logopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.