SV4BP_PDgS Pedagogicko-psychologická diagnostika (seminář)

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Garance
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_PDgS/01: Čt 10:15–11:55 učebna 34, D. Denglerová
SV4BP_PDgS/02: Čt 13:00–14:40 učebna 24, D. Denglerová
Předpoklady
Je doporučeno zapisovat si tento předmět zároveň s Pedagogicko-psychologická diagnostika (přednáška).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Náplní seminářů bude detekování psychopatologických poruch ve filmových či literárních dílech produkce naší i zahraniční. Hlavním cílem kurzu je porozumění patologickému chování, jeho detekce a správné pojmenování.
Osnova
  • Diagnostická činnost a diagnostická metoda; předmět a subjekt diagnostiky, vztah pedagogické a pedagogicko-psychologické diagnostiky Hlavní kategorie proměnných v diagnostice Zásady práce s diagnostickými metodami Užití diagnostiky v praxi; cíle a postupy, strategie Základní vlastnosti testů Klasifikace diagnostických metod 1) Klinické metody: a) Pozorování b) Rozhovor (fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, technika kladení otázek, technika jednoduché akceptace, technika zachycení a objasnění, technika parafrázování, technika interpretace, technika ujištění, technika používání pomlk, registrace rozhovoru, anamnéza) c) Analýza spontánních produktů - dětská kresba a možnosti jejího využití v diagnostice 2) Testové metody - co lze měřit testem? Reliabilita a validita testu. Jak interpretovat testové nálezy.
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
  • DITTRICH, Pavel. Individualizace a diferenciace ve vyučování. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1992, 28 s. ISBN 8021100990. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír. Pedagogická diagnostika : teoretické principy a metody (Přív.) : Pedagogická diagnostika v profesionální orientaci žáků (ZPřív.). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 201 s. info
Výukové metody
seminární podoba - diskuse nad konkrétními metodami
Metody hodnocení
K úspěšnému ukončení předmětu je nutná 80% aktivní účast na seminářích. Dále vypracování seminární práce - diagnostika žáka (věk cca 6-13 let) pomocí cca 4-5 metod, s nimiž se podrobněji seznámíte na semináři (doporučuji zejména Rosenzweiga, test nedokončených vět, metoda tří přání, test kreativity) doplněné klinickými metodami (pozorování, rozhovor, anamnéza). Sepsanou zprávu předložte včetně originálních metod nejpozději do 10.4.2014.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.