PdF:SV4BP_PDgS Ped.-psych. diagnostika (sem.) - Informace o předmětu
SV4BP_PDgS Pedagogicko-psychologická diagnostika (seminář)
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník) - Garance
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4BP_PDgS/01: Čt 10:15–11:55 učebna 34, D. Denglerová
SV4BP_PDgS/02: Čt 13:00–14:40 učebna 24, D. Denglerová - Předpoklady
- Je doporučeno zapisovat si tento předmět zároveň s Pedagogicko-psychologická diagnostika (přednáška).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Náplní seminářů bude detekování psychopatologických poruch ve filmových či literárních dílech produkce naší i zahraniční. Hlavním cílem kurzu je porozumění patologickému chování, jeho detekce a správné pojmenování.
- Osnova
- Diagnostická činnost a diagnostická metoda; předmět a subjekt diagnostiky, vztah pedagogické a pedagogicko-psychologické diagnostiky Hlavní kategorie proměnných v diagnostice Zásady práce s diagnostickými metodami Užití diagnostiky v praxi; cíle a postupy, strategie Základní vlastnosti testů Klasifikace diagnostických metod 1) Klinické metody: a) Pozorování b) Rozhovor (fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, technika kladení otázek, technika jednoduché akceptace, technika zachycení a objasnění, technika parafrázování, technika interpretace, technika ujištění, technika používání pomlk, registrace rozhovoru, anamnéza) c) Analýza spontánních produktů - dětská kresba a možnosti jejího využití v diagnostice 2) Testové metody - co lze měřit testem? Reliabilita a validita testu. Jak interpretovat testové nálezy.
- Literatura
- SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
- DITTRICH, Pavel. Individualizace a diferenciace ve vyučování. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1992, 28 s. ISBN 8021100990. info
- MOJŽÍŠEK, Lubomír. Pedagogická diagnostika : teoretické principy a metody (Přív.) : Pedagogická diagnostika v profesionální orientaci žáků (ZPřív.). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 201 s. info
- Výukové metody
- seminární podoba - diskuse nad konkrétními metodami
- Metody hodnocení
- K úspěšnému ukončení předmětu je nutná 80% aktivní účast na seminářích. Dále vypracování seminární práce - diagnostika žáka (věk cca 6-13 let) pomocí cca 4-5 metod, s nimiž se podrobněji seznámíte na semináři (doporučuji zejména Rosenzweiga, test nedokončených vět, metoda tří přání, test kreativity) doplněné klinickými metodami (pozorování, rozhovor, anamnéza). Sepsanou zprávu předložte včetně originálních metod nejpozději do 10.4.2014.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/SV4BP_PDgS