PdF:Ze2BP_PBS6 Pedo- a biogeografie - cvičení - Informace o předmětu
Ze2BP_PBS6 Pedogeografie a biogeografie - cvičení
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Aleš Ruda, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Podmínkou účasti na výuce předmětu jsou teoretické a praktické znalosti o horninách, půdách a vegetaci, zejména schopnost rozlišení jejich základních kategorií v terénu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zdokonalení praktických vědomostí nezbytných pro rozlišování, popis a mapování půd a bioty. Získat umění indikovat pomocí půd a bioty další údaje o složení a stavu prostředí. Zaujmout žáky ZŠ těmi obory s rozsáhlým využitím v praxi a v životě. Studenti rozeznají základní půdní typy a druhy v ČR, klíčové rostlinné a živočišné druhy jako dominantní zástupce regionů.
- Osnova
- Obsah předmětu:
- 1. Základní půdní typy ČR – principy jejich rozlišení, kresba půdních profilů.
- 2. Půdní pokryv krajiny – tvorba půdní mapy okolí bydliště či školy.
- 3. Terénní vycházky: zakládání půdních řezů, identifikace půdních taxonů.
- 4. Vegetační pásmovitost a stupňovitost.
- 5. Principy biogeografického mapování – tvorba biogeografické mapy okolí.
- 6. Terénní vycházka spojení s identifikací vegetačních společenstev a formací.
- 7. Pedo- a bioindikace faktorů prostředí v terénu – „otevřená kniha minulé a současné krajiny“.
- Literatura
- půdní mapa ČR na internetu
- CULEK, Martin, Vít GRULICH a Dalibor POVOLNÝ. Biogeografické členění České republiky. Praha: Enigma, 1996, 347 s. 1. ISBN 80-85368-80-3. info
- TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 3. vyd. Praha: Česká geologická služba, 2003, 67 s., [41. ISBN 80-7075-607-1. info
- Výukové metody
- praktický cvičení
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá společnou prací v učebně a v terénu a také individuální činností mimo školu, kdy studenti zpracovávají kresby půdních profilů základních půdních typů z území ČR a půdní mapu okolí místa bydliště. Během terénních vycházek pořizují poznámky. Zápočet se uděluje na základě přijetí samostatně zpracovaných výše uvedených dokumentů.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- TOMÁŠEK, M. Půdy České republiky, Praha: ČGÚ, 2000, 68 s.
HORNÍK, S. et al. Základy fyzické geografie. Praha: SPN, 1982, 400 s.
HORNÍK, S. et al. Fyzická geografie II. Praha: SPN, 1986, 319 s.
CULEK, M. et al. Biogeografické členění České republiky. Praha: Enigma, 1996, 347 s. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/Ze2BP_PBS6