PdF:MSBK_LLM9 Literatura 9 - Informace o předmětu
MSBK_LLM9 Literatura 9
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0/1. 12. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MSBK_LLM9/OS01: Pá 20. 3. 15:45–17:25 učebna 51, Pá 27. 3. 9:20–11:00 učebna 51, D. Kroča
- Předpoklady
- Předpokladem k absolvování předmětu Umělecký přednes 2 (Literatura 9) je úspěšné zvládnutí předmětu Umělecký přednes 1 (Literatura 8).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Volitelný předmět Umělecký přednes 2 (Literatura 9) navazuje na předmět Umělecký přednes 1 (Literatura 8). Studenti získávají dovednost předčítat a přednášet literární text (poezii, prózu). Výstupem prakticky pojatého semináře je recitační vystoupení: přednes textu. Nejlepší účastníci semináře reprezentují fakultu na festivalu Šrámkova Sobotka.
- Osnova
- 1. Výslovnostní norma v uměleckém přednesu.
- 2. Dramaturgie uměleckého přednesu.
- 3. Výběr textu pro přednes - analýza.
- 4. Čtení textu s porozuměním.
- 5. Interpretace umeleckého textu, příprava vystoupení.
- 6. Závěrečná přehlídka seminárních úkolů - přednes textu před publikem.
- Literatura
- KROČA, David. Umělecký přednes jako specifická forma literární komunikace. In Komunikace a výuka českého jazyka a literatury. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 105-108. ISBN 978-80-210-4533-0. info
- KROČA, David. Recitační soutěž jako motivace pro jazykovou kultivaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Krásenský zvoneček). In BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV/ Specific learning difficulties in context of educational spheres of Framework education. 1. vyd. Brno: Paido, 2007, s. 249-256. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-162-1. info
- KROČA, David. Dětský přednes a současná poezie. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 25 s. Edice Item. ISBN 80-7204-147-9. info
- KROČA, David. Umělecký přednes - texty. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 20 s. ISBN 80-7204-180-0. info
- HŮRKOVÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X. info
- HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Hana MAKOVIČKOVÁ. Základy jevištní mluvy 2. 1. vyd. Praha: SPN, 1986, 283 s. info
- HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Vítězslava ŠRÁMKOVÁ. Mluvený projev a přednes. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 300 s. URL info
- HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Hana MAKOVIČKOVÁ. Základy jevištní mluvy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 135 s. info
- Výukové metody
- Konzultace, textová analýza. Studenti budou rozvíjet svoje recitační a interpretační dovednosti. Seminární cvičení.
- Metody hodnocení
- Požadavkem k zápočtu je úspěšné recitační vystoupení na závěrečné přehlídce uměleckého přednesu, která se koná vždy na konci příslušného semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Umělecký přednes 2.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/MSBK_LLM9