PdF:SP7BK_RMO Reedukace DMO - Informace o předmětu
SP7BK_RMO Reedukace mozkové obrny
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 30. 1. 8:00–14:20 učebna 19a, Pá 6. 2. 8:00–14:20 učebna 19a, Pá 13. 2. 8:00–14:20 učebna 19a
- Předpoklady
- Podmínky pro zápočet: 75% účast
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (Základní studium) (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student znát problematiku týkající se DMO: Základní pojmy, psychomotorický vývoj, speciálně pedagogická diagnostika, stimulace a podpora, kompenzační pomůcky,IVP.
- Osnova
- Základní pojmy (psychomotorika, motorika, hrubá motorika, jemná motorika), vývoj jemné motoriky, vývoj hrubé motoriky, svalový tonus - napětí, postoj - držení těla (extenze x flexe), reflex, ovládnutí hlavy a trupu u tělesně postižených (diagnostika). Speciálně pedagogická diagnostika pohybových dovedností: složky motoriky, vyšetření jemné motoriky, zkoušky manuální zručnosti, kompenzační pomůcky pro rozvoj jemné motoriky, masáže, míčkování, prstová cvičení, cvičení dlaní, manipulace s předměty, cvičení paže, lokte, zápěstí. Diagnostika úchopů: úchopy dlaňové, prstové. Diagnostika techniky grafomotoriky, nácvik grafomotorických cvičení, náhradní způsoby psaní, problematika leváctví.
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- doporučená literatura
- KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005, 344 s. ISBN 8024710188. info
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse.
- Metody hodnocení
- 75% účast na semináři
- Informace učitele
- Literatura bude doporučena vždy na začátku semináře vyučujícím. DODD, J. K., IMMS, CH., TAYLOR, F. N. Physiotheray and occupational therapy for people with cerebral palsy. London: Mac Keith Press, 2010, 320s. ISBN 978-1-898683-68-1. FERRARI, A., CIONI, G. The spastic forms of cerebral palsy. Italia: Springer, 2005, 359 s. ISBN 978-88-470-1477-0 FRÖHLICH, A. Basale Stimulation. Das Konzept. Düsseldorf: Verlag Selbstbestimmtes Leben, 1998, 317 s. ISBN 3-910095-31-3. HINCHCLIFFE, A. Children with cerebral palsy. New Dehli: Sage production, 2007, 257s. ISBN 978-0-7619-3560-5. POPE, M., P. Severe and complex neurological disability. Philadelphia: Butterwrth – Heinemann, 2007, 284 s. ISBN 978-0-7506-8825-3. STANTON, M. Understanding cerebral palsy. London: Jessica Kingsley Publishers. 2012, 224 s. ISBN978-1-84905-060-9. WESTLING, D. L., FOX, L. Teaching Students with Severe Disabilities. 4th ed. Instock : Upper Saddle River (NJ): Merrill / Pearson, 2009, 624 p. ISBN-10: 0132414449, ISBN-13: 9780132414449
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti bakalářského studijního oboru SP4BK_ a SPSPC_.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/SP7BK_RMO