SV4BP_DGM1 Diagnostic Methods in Special Education 1

Faculty of Education
Spring 2015
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Kristýna Balátová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SV4BP_DGM1/01: Mon 8:25–10:05 učebna 19a, K. Balátová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of this course students will be able to discuss issues currently used methods in the diagnosis of special education and psychodiagnostics designed for the age group of children, adolescents and adults with different kinds and types of disability (with respect to the area of diagnostics Specific learning disabilities). Students will better understand the results and conclusions of the selected methods, because as experts in the practice of psychologists will often participate in the diagnostic process and for these reasons should have at least basic knowledge and experience in this field.
Syllabus
  • - Introduction to diagnostic-method, diagnostic method, diagnosis, norm, normality, reliability, validity, etc.. - Clinical methods (observation, interview, history, analysis of spontaneous products) - Developmental scales and their use - Diagnostics Intelligence (one-dimensional and multi-dimensional intelligence tests) - Diagnosis of attention and memory - Diagnosis of organicity - Diagnosis of laterality - Diagnostics school maturity - Comprehensive diagnostics Specific Learning Disabilities (SLD) at   children, adolescents and adults - Projective methods and drawing techniques - Diagnosis of Personality, Personality Tests - Questionnaire methods and scale
Literature
    required literature
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých (Psychological Assessment of Adults). 4. vydání v nakl. Portál 3. Praha: Portál, 2010, 344 pp. 4. vydání. ISBN 978-80-7367-706-0. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Vyd. 3., v nakl. Portál 2. Praha: Portál, 1999, 342 s. ISBN 807367050X. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Vyd. 2. Praha: Portál, 1999, 342 s. ISBN 8071783277. info
  • SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ and Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. (Psychogiagnostics of Child and Adolescents). 2nd ed. Praha: Portál, 2009, 792 pp. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie and Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
    recommended literature
  • TŘESOVHLAVOVÁ, Z. A KOL. LMD v dětském věku. Praha: Avicenum, 1983.
  • STANČÁK, A. Klinická psychodiagnostika dospelých. Nové Zámky: Psychoprof, 1996. ISBN 80-967148-5-6.
  • ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1049-5. (310- 315)
  • CIMLEROVÁ, P., CHALUPOVÁ, E., POKORNÁ, D. Diagnostika specifických poruch učení u adolescentů a dospělých osob. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství, 2007. ISBN 978-80-86856-41-4.
  • ŠÍPEK, J. Projekce a projektivní metody v psychodiagnostice. Praha: Propsy, 1996.
  • URBÁNEK, Tomáš, Denisa DENGLEROVÁ and Jan ŠIRŮČEK. Psychometrika : měření v psychologii. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 319 stran. ISBN 9788073678364. URL info
  • DUŠEK, Karel and Alena VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ. Diagnostika a terapie duševních poruch. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 632 s. ISBN 9788024716206. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
  • POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 238 stran. ISBN 9788073677732. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • ŘÍČAN, Pavel and Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2006, 603 stran. ISBN 8024710498. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dospělých. (Multimediální učebnice psychodiagnostiky). (Psychodiagnostic of adults. (Multimedia Coursebook of Psychodiagnostic).). Brno, MU: Masarykova univerzita, 2005, 150 pp. prvni vydani. info
  • SVOBODA, Mojmír, Vladimír ŘEHAN, Zdeněk VTÍPIL, Helena KLIMUSOVÁ, Pavel HUMPOLÍČEK, Tomáš URBÁNEK and Tomáš KOHOUTEK. Aplikovaná psychodiagnostika v České republice (Applied psychological assessment in the Czech Republic). První vydání. Brno: MSD, s.r.o. Brno, 2004, 234 pp. ISBN 80-86633-12-8. info
  • URBÁNEK, Tomáš. Základy psychometriky. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně pro Filozofickou fakultu, 2002, 153 s. ISBN 8021027975. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. (Psychogiagnostics of Child and Adolescents). 1st ed. Praha: Portál, 2001, 791 pp. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 3., rozš. a opr. Praha: Portál, 2001, 333 s. ISBN 80-7178-570-9. info
  • ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 114 s. ISBN 80-85866-53-6. info
  • Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
  • LANGMEIER, Josef and Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
  • ŘÍČAN, Pavel and Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 398 s. ISBN 8071691682. info
  • SVOBODA, Mojmír. Metody psychologické diagnostiky dospělých. Praha: CAPA, 1992. ISBN 80-7064-036-5. info
  • SVOBODA, Mojmír, O. KONDÁŠ and A. STANČÁK. Psychodiagnostika dospelých (Psychodiagnostics of Adults). Martin: Osveta, 1992. ISBN 80-217-0357-1. info
  • KOLUCHOVÁ, Jarmila and Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 175 s. info
  • STANČÁK, Andrej. Klinická psychodiagnostika. 1. vyd. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, 1982, 404 s. info
Teaching methods
Seminars will take place partly in the form of lectures and discussions with the support of the Power Point presentations of students and other teaching materials provided to teachers, including demonstrations of selected diagnostic methods with some of these methods a try.
Assessment methods
Credit will be awarded for 80% attendance and active participation in the seminar (the demonstration of specific diagnostic methods), incl. Participation in education (ie Power Point presentation processing of a selected topic from the syllabus of the subject and its subsequent presentation in class). Students are required to insert the object into the Vaults (See interactive curriculum in IS) at least 2 days prior to the output of written work (ie writing process ppt presentations on selected topics from the curriculum subject to be determined at the initial hour of course). Focus of work is a theoretical description of the selected group of diagnostic methods or diagnostic methods (using mandatory, recommended and additional literature course), including the method of administration, evaluation, interpretation, target groups (including age range) and an indication of references.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2016.
  • Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2015/SV4BP_DGM1