PdF:DCJDR_AHCU Textbook Evaluation - Course Information
DCJDR_AHCU Evaluation of Foreign Language Textbook
Faculty of EducationSpring 2016
- Extent and Intensity
- 2/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Department of English Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Supplier department: Department of English Language and Literature – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Didactics of Foreign Language (programme PdF, D-SPE4) (2)
- Course objectives
- The course objective is to provide a deeper insight into the scientific approach to evaluation of a foreign language coursebook, or a set of coursebooks the part of which are electronic media.
- Syllabus
- This course makes part of the optional courses of the didactic section (subsection Topical chapters on didactics of foreign languages); it is offered especially to students whose dissertation is related to this topic. We understand that a coursebook is an important educational construct, regulator of teaching and a means of increasing quality in foreign language teaching. We also believe that good coursebooks can be created only if they are research-based. Topics to cover: • a foreign language coursebook in the diachronic perspective, • functions of a foreign language coursebook, • aspects of a quality foreign language coursebook, • evaluation methods of foreign language coursebooks and evaluation of their effects.
- Literature
- recommended literature
- Purm, R. K teorii učebnice cizího jazyka. Cizí jazyky, roč. 40, č. 7-8, 1996-1997, s. 111-113.
- Průcha, J. Jak exaktně hodnotit učebnice. Odborná škola, roč. 33, 1985/86, č. 8, s. 111-113.
- Průcha, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha: ÚÚVPP, 1989.
- Timm, J.-P. (Hrsg.) Englisch lernen und lehren. Didaktik des Englischunterrichts. Berlin : Cornelsen, 2005.
- Hendrich, J. Důvěřivost. Cizí jazyky, roč. 38, č. 3-4, 1994-1995, s. 81-82.
- Hendrich, J. Rozlišujme pozorně a důsledně. Cizí jazyky, roč. 37, č. 3-4, 1993-1994, s. 81-82.
- Janíková, V. Studio d. Učebnice pro jazykové a střední školy. Cizí jazyky, roč. 48, č. 5, 2005, s. 1-4.
- Pýchová. I. Móda a učebnice cizích jazyků. Cizí jazyky, č. 3-4, 1993-1994, s. 104-109.
- Jelínek, S. K funkční charakteristice učebnic cizích jazyků. Cizí jazyky, č. 3-4, 1993-1994, s. 83-88.
- Průcha, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha: SNTL, 1984.
- Maroušková, M. Kritéria pro volbu učebnice. Cizí jazyky, roč. 39, č. 7-8, 1996-1996, s. 113-114.
- Gavora, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika. 1986, roč. 36, č.3., 297-312.
- Rauch, M., Wurster, E. Schulbuchforschung als Unterrichtsforschung. Wien et al.: Peter Lang, 1997.
- Kurikulum a učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (Curricula and coursebooks in pedagogical research). Kritéria výběru učebnic anglického jazyka na základních školách. 2008. info
- MAŇÁK, Josef, Petr KNECHT, Jaan MIKK, Zuzana SIKOROVÁ, Věra MARTINKOVÁ, Jana STAUDKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Rudolf STADLER, Tomáš JANÍK, Veronika NAJVAROVÁ, Petr NAJVAR, Jana PÍŠOVÁ, Libuše HRABÍ, Eva JANOUŠKOVÁ and Martin WEINHÖFER. Hodnocení učebnic (Textbooks assessment (evaluation)). 1st ed. Brno: Paido, 2007, 144 pp. Pedagogický výzkum v teori a praxi 7. ISBN 978-80-7315-148-5. info
- MAŇÁK, Josef, Dušan KLAPKO, Jan PRŮCHA, David GREGER, Tomáš JANÍK, Petr KNECHT, Alena JŮVOVÁ, Eva JANOUŠKOVÁ, Jana KUBRICKÁ and Veronika NAJVAROVÁ. Učebnice pod lupou (Textbooks under a magnifying glass). 1st ed. Brno: Paido, 2006, 123 pp. Pedagogický výzkum v teori a praxi 4. ISBN 80-7315-124-3. info
- JANÍKOVÁ (EDS.), Janíková. Autonomie v procesu učení a vyučování cizích jazyků (Autonomy in Foreign Language Learning and Teaching). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 92 pp. x1. ISBN 80-210-3919-1. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4. info
- CUNNINGSWORTH, Alan. Choosing your coursebook. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995, vi, 153 s. ISBN 0-435-24058-7. info
- Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Edited by Bernd Kanst - Gerhard Neuner. Berlin: Langenscheidt, 1994, 275 s. ISBN 3468494459. info
- not specified
- JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ and Světlana HANUŠOVÁ. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků (Methodological issues of foreign language learning and teaching research). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 169 pp. ISBN 978-80-210-5718-0. info
- JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ and Světlana HANUŠOVÁ. Výzkum výuky cizích jazyků (Foreign Language Learning and Teaching Research). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 94 pp. ISBN 978-80-210-5719-7. info
- Teaching methods
- lecture, class discussion
- Assessment methods
- Credit requirements: students submit an analysis of a chosen coursebook. Oral debate.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: every other week.
- Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2016/DCJDR_AHCU