OSDV_OSP1 Osobnostní a sociální příprava 1 - sebepoznání

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/30/0. 6 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Ne 21. 2. 11:10–12:50 učebna 19, Pá 1. 4. 15:45–20:10 učebna 19, So 2. 4. 9:20–11:55 učebna 19, 13:00–19:15 učebna 19, Ne 3. 4. 8:25–12:50 učebna 19, So 4. 6. 12:05–20:10 učebna 19
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako praktikum se zaměřením na rozvoj osobnosti sociálního pedagoga. Seznamuje studenta se základy verbální i nonverbální komunikace, s terapeutickými technikami. Cílem předmětu je prohloubení sebepojetí studenta. Studium osobnostně sociální výchovy bude mít podobu sebezkušenostního výcviku, který se bude skládat ze tří částí: Sebepoznávací fáze, Interakční fáze; Nácviková fáze OSP 1 - Sebepoznávací fáze: Hlavním cílem je rozvoj v sebepoznání a sebepojetí. Základním smyslem této fáze jsou témata jako: • umění sebereflexe • osobnost jako nástroj • optimalizace sebepojetí • nalézání svého osobního potenciálu • zvládání stresu a vnitřních konfliktů • poznávání a vedení sebe sama.
Osnova
  • Osobnostní příprava je zaměřená na prohloubení komunikativních dovedností studentů sociální pedagogiky. Vychází z pochopení základních principů sociální percepce, ze zvnitřnění a verbalizace vlastních zdrojů, ze zamyšlení nad svými slabými stránkami. Student osvojuje dovednost diagnostikovat dominantní smyslové analyzátory, schopnost působit na klienta s určitou dominancí smyslových analyzátorů. Studenti analyzují pomocí videonahrávky silné a slabé stránky klienta, hledají základní principy kontaktu, prvky komunikace, možnosti svého působení na klienta. Kurz je zaměřen zejména na oblasti: Efektivní péče o sebe Self-monitoring (techniky sebepozorování, zpracování zpětné vazby od druhých, sebevědomí a sebehodnocení), Self-management (zvládání harmonického působení nároků na profesi pedagoga, prevence syndromů burnout, organizace času v každodenních procesech, sebemotivační techniky), Sebeprezentace (prezentace sebe, vhodných pedagogických postojů, role pozitivní autority u žáků) Efektivita vnitřních psychických funkcí Nácvik žádoucího druhu koncentrace při různých druzích učení (percepční kanály, hladina alfa, vrcholové zážitky) Zacházení s emocionálními stavy (druhy žádoucích a nežádoucích stavů pro učební a výchovný proces, techniky zvyšování motivace. Techniky zkvalitňování morálního a etického vývoje v jeho jednotlivých fázích. Efektivita interpersonálních dovedností Komunikace (asertivita, aktivní naslouchání, jednání, projednávání, vhodné strategie u problémových osob) Zásady zacházení s vnitřními a interpersonálními problémy a konflikty, typické vzorce jejich řešení. Intervence u problémového žáka a jeho rodičů. Cílem OSV je: nabídnout: •studentům možnost rozvoje osobnostní a sociální kompetence •osobnostní a profesní rozvoj v souvislosti se studentovo ustávající či budoucí praxí v oblasti pomáhajících profesí vytvářet prostor odpovědím na otázky; •Kdo jsem, jaký jsem, čeho se obávám, na čem mi záleží, co umím a neumím, jak působím na druhé lidi…? Jedná se o základní cestu k porozumění a pochopení druhých lidí. vzbudit potřebu „pracovat na sobě“ vedoucí k úsilí o vnitřní rozvoj, ve smyslu lidského i profesního. ověřit si sám na sobě: Jak reaguji a jak budu reagovat na měnící se podmínky v okolí,v zaměstnání? Strategie 1.Percepční schémata a mechanismy Obraz vlastní sociální percepce / Percepce klienta/zkoumané osoby / Možnosti zkreslení sociální percepce 2.Interakční schémata Iniciativa a příjem / Interakce ve skupině / Diskuse / Zvládání konfliktu 3.Analýza a mikroanalýza Možnosti videonahrávky, příprava videonahrávky, videointerakční analýza 4.Rozbor videonahrávky dialogu z ČTV a interpretace Principy kontaktu, prvky a vzorce interakcí 5.Rozbor videonahrávky skupinové komunikace z ČTV a interpretace Principy kontaktu, prvky a vzorce interakcí 6.Rozbor vlastní nahrávky s klientem (vlastní prezentace) Principy kontaktu, prvky a vzorce interakcí
Literatura
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • ŠIMEK, Jiří. Lidské pudy a emoce : jak jim porozumět a jak s nimi žít. Praha: Lidové noviny, 1995, 215 s. ISBN 8071061212. info
  • MASTERS, Robert a Jean HOUSTON. Naslouchej svému tělu : psychofyzická cesta ke zdraví a vědomí sebe sama. Praha: Pragma, 1994. ISBN 8085213435. info
Výukové metody
Praktická výuka, presentace, diskuse, skupinové projekty, samostudium
Metody hodnocení
Seminář (workshop – pracovní dílna) Ukončení: kolokvium
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz
V moodlince v el-kurzu je uveřejněný aktuální termín odevzdání vašich seminárních prací a jiných povinností. Klíč k zápisu do kurzu obdrží student na úvodní hodině.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.