PdF:SP4BP_ZSP5 Introduction to Special Educat - Course Information
SP4BP_ZSP5 Introduction to Special Education 5 - Teaching Pupils with Behavioral Disorders
Faculty of EducationSpring 2016
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Tereza Krčmářová (seminar tutor)
Mgr. Petra Segeťová (seminar tutor)
PhDr. Mgr. Michaela Šedá, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jan Fikejs (assistant) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SP4BP_ZSP5/01: each odd Wednesday 13:00–14:40 učebna 35, T. Krčmářová, V. Vojtová
SP4BP_ZSP5/02: each even Thursday 17:35–19:15 učebna 30, M. Šedá, V. Vojtová - Prerequisites
- No restrictions.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, B-SPD)
- Course objectives
- The main objectives of the subject is to introduce the students concept of inclusive education with the focuse on children in risk and behaviour disorder. The students should be able to analyze the impact of labelling on childrens attitudes to education. Basic classification of behaviour disorder will be introduced.
- Syllabus
- OSNOVA: Porucha chování a její dynamika.
- Definice poruchy chování v kontextu perspektivy kvality života.
- Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělání.
- Porucha chování ve výuce a učení.
- Vyrovnávací příležitosti v podmínkách školy a učení.
- Individuální podpora, posilování a provázení dítěte v riziku.
- Etopedie v systému speciální pedagogiky.
- Etopedie v kontextu inkluzivních trendů v pedagogice.
- Systém školských zařízení institucionální výchovy a preventivně výchovné péče.
- Literature
- required literature
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti (Aspects of Special Education for Children with Behavioural Disorders. Current Approaches to Children with Behavioural and Emotional Disorders). 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 136 pp. ISBN 978-80-210-6311-2. info
- recommended literature
- VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- Teaching methods
- Homework, seminar.
- Assessment methods
- Written exam, essay.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually. - Teacher's information
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2016/SP4BP_ZSP5