PdF:SP4MP_RALS Diagnostic Domain of Students - Course Information
SP4MP_RALS Diagnostic Domain of Students with Impaired Communication Ability and Hearing Impairment
Faculty of EducationSpring 2016
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SP4MP_RALS/01: Wed 10:15–13:45 učebna 51, I. Bytešníková, P. Pitnerová
- Prerequisites (in Czech)
- Splnění podmínek předmětů: specializace SP4MP_RKS1 a SP4MP_RKS2, specializace SP4MP_RKD1 a SP4MP_RKD2
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, N-SPD)
- Course objectives
- The student has basic knowledge of special educational diagnostics; is able to focus on the diagnostics in speech therapy and surdopedy; the knowledge can be used in speech therapy intervention in individual persons with impaired communication skills. The student will know problematics of legislative.
- Syllabus
- Counseling system: educational counselor, special educational centers, pedagogical psychological counseling centers, centers of the educational care, institution of the pedagogical psychological counseling. Personal, standards of activities. Early intervention, centers of early intervention. Counseling in the health system, speech therapy ambulance. Legislative.
- Literature
- PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické poradenství : příklady a analýzy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 124 s. ISBN 9788024726663. URL info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii (Speech therapy intervention). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 pp. Pedagogická fakulta, 4601/Pd-32/07-17/99. ISBN 978-80-210-4463-0. info
- Raná péče : analýza situace v Evropě : klíčové aspekty a dopručení : souhrnná zpráva. Edited by Victoria Soriano. [Brusel]: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2005, 53 s. ISBN 8791500583. info
- HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 93 s. ISBN 8072162136. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Evropské trendy v edukaci žáků se speciálními potřebami v poradenství (European Trends in education of pupils with special educational needs in counselling). In Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. 1st ed. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství, 2004, p. 9-17. Pedagogická literatura. ISBN 80-86856-01-1. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Raná intervence z logopedického hlediska (Erly Intervention from the Perspective of Speech Therapy). Speciální pedagogika. Praha: Univerzita Karlova v Praze - PdF, 2002, vol. 12, No 2, p. 98-101. ISSN 1211-2720. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Raná péče o děti s komunikačními poruchami (Early care for children with comunication problem). In Sborník ze 2. setkání. Ivančice: Asociace pedagogů sluchově postižených, 1999, p. 6-14. info
- Raná péče u dětí se zdravotním postižením : kapitoly 9, 10, 11, 12, 13. Edited by Anna Berná, Translated by Rudolf Volejník. [Praha]: Středisko rané péče, 1997, 117 s. info
- KUDELOVÁ, Ivana and Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 stran. ISBN 8004252362. info
- Teaching methods
- seminar; during the seminars, it is assumed the active participation of students; class discussion
- Assessment methods
- credit, written test (it is necessary to successfully cope with 75 % correct answers)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti specializace Logopedie a Surdopedie.
Information on course enrolment limitations: Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali tyto předměty - SP4MP_RKD2 a SP4MP_RKS2
- Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2016/SP4MP_RALS