PdF:SPKDC_PSO1 Counseling, Diagnosis and Inte - Course Information
SPKDC_PSO1 Counseling, Diagnosis and Intervention in Education of Students with Physical Disabilities I.
Faculty of EducationSpring 2016
- Extent and Intensity
- 0/0/20. 12 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Sat 12. 3. 7:30–14:40 učebna 52, Fri 22. 4. 7:30–14:40 učebna 52, Fri 13. 5. 7:30–11:00 učebna 52
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Additional studies to extend a professional qualification in Special Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- The main outcome of this course is to characterise counselling service for pupils with health disadvantages during pre-school age period, specify process of leasing of children with central nervous system disorder, define and specify possible pedagogical intervention.
- Syllabus
- Early intervention provided to children and family Counselling service Assesment and intervention, specifics Support of development.
- Literature
- required literature
- OPATŘILOVÁ, Dagmar and Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením (Early Support and Intervention for Children with Disabilities). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 pp. ISBN 978-80-210-5880-4. info
- NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 269 s. ISBN 9788073675097. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (Educational and Psychological Counselling and Intervention in the Early and Pre-school Period of Children with Special Educational Needs). 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 292 pp. ISBN 978-80-210-3977-3. info
- NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 159 s. ISBN 8073671743. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství (Problems in Special Educational Counselling). 2nd ed. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004, 261 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
- not specified
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením (Graphomotorics and writing of children with physical disability). Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením (Support of motor development of people with physical disability). Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
- Teaching methods
- lecture, theoretical outcomes, discussion studying of literature: OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1
- Assessment methods
- Written test, 40 questions, 75% of correct answers needed to pass the exam.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2016/SPKDC_PSO1