SPK_SP1b Specialisation 1b Education of Individuals with Intellectual Disabilities
Faculty of EducationSpring 2016
- Extent and Intensity
- 0/0/3.3. 18 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Fri 4. 3. 7:30–14:40 učebna 50, Fri 18. 3. 7:30–14:40 učebna 50, Fri 8. 4. 7:30–14:40 učebna 50, Fri 22. 4. 7:30–14:40 učebna 50, Sat 7. 5. 7:30–14:40 učebna 50
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, B-SPE)
- Course objectives
- Cílem předmětu je seznámit studenty s oborem Psychopedie, cíly oboru, vnějšími biologickými příčinami vzniku mentálního postižení, dále student získá znalosti o dělení mentálního postižení podle doby vzniku, dědičnosti, seznámí se s Downovým syndromem, demencí, sociálními příčinami vzniku mentálního postižení, klasifikací MR dle WHO. Dalšími cíly je charakteristika jednotlivých stupňů, systém vzdělávání žáků s potížemi v učení, seznámení s poradenským zařízením, jakým je speciálně pedagogické centrum, charitativními a nestátními organizacemi, komunikací, alternativními formami komunikace, dále je probírána speciálně pedagogická diagnostika, školský zákon, vyhlášky, chráněné bydlení, podporované zaměstnávání, terapie a problematika autismu.
Výstupy z učení:
student umí charakterizovat mentální postižení, Downův syndrom, autismus;
umí se orientovat v systému vzdělávání jedinců s mentálním postižením;
umí vyjmenovat terapie pro tuto cílovou skupinu;
dokáže navrhnout postup při zařazování dítěte s mentálním postižením do školského systému;
orientuje se v příslušné legislativě - Syllabus
- Intellectual diability.
- Etiology.
- Classification.
- Diagnostics.
- Charakteristics of particular types.
- Education and upbringing.
- School system.
- Therapies.
- Literature
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
- VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7.
- Teaching methods
- In class lectures, group work.
- Assessment methods
- Written test, pass mark is 70%, annotation of literature for the exam.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2016/SPK_SP1b