PdF:SPSMK_S4e2 Specialization: Education of P - Course Information
SPSMK_S4e2 Specialization: Education of Pupils with Intellectual Disabilities 2
Faculty of EducationSpring 2016
- Extent and Intensity
- 0/0/2.7. 16 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Sat 5. 3. 7:30–14:40 učebna 35, Sat 12. 3. 7:30–14:40 učebna 50, Sat 9. 4. 7:30–14:40 učebna 35, Sat 14. 5. 7:30–14:40 učebna 50
- Prerequisites
- Good orientation in the field of study Psychopeadia in the range of state final exams after bachelor studies, knowledge of the system of education of pupils with moderate, severe and profound mental retardation and multi handicaps.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education for Teachers (eng.) (programme PdF, N-SPD)
- Special Education for Teachers (ger.) (programme PdF, N-SPD)
- Special Education for Teachers (programme PdF, N-SPD)
- Special Education for Teachers (programme PdF, N-ZS)
- Course objectives
- The goal of this course is to teach students these topics:
Psychopeadia, diagnostics, moderate, severe and profound mental retardation, education and upbringing of persons with moderate, severe and profound mental retardation, system of schools, special educational centres, special metodology, alternative forms of communication, pre-professional and professional work with peope with mental impairment, legislation, social services, charity and non-state organizations. Metodology of teaching.
Learning outcomes:
At the end of the course students should be able to: understand and explain moderate, severe and profound MR; work with information on eucation of this group; understands didactics and methodology of subject for pupils with mild, moderate and profound MR - Syllabus
- Education od Individuals with Severe Intellectual Disability.
- Diagnostics.
- Moderate, severe and profound mental retardation.
- Education of individuals with moderate, severe and profound mental retardation.
- School system.
- Alternative forms of communication.
- Pre-professional and professional work.
- Social services.
- Charity and non-state organizations.
- Metodology of teaching.
- Literature
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
- OPATŘILOVÁ, Dagmar and Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením (Early Support and Intervention for Children with Disabilities). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 pp. ISBN 978-80-210-5880-4. info
- HANÁK, Petr. Zkušenosti z aplikace nových metod práce při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vyd. 1. [Brno]: [s.n.], 2011, 131 s. ISBN 9788025400228. info
- VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Tauris, 2008. 110 s. ISBN 978-80-87000-25-0. 2008. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ and Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (Psychopaedia. Texts for Long Distance Studies.). Brno: Paido, 2007, 150 pp. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
- CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Translated by Eva Matějíčková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 8073671050. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice : teorie a metodika. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 295 stran. ISBN 8024410753. info
- SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
- Teaching methods
- Lectures, discussion on topics.
- Assessment methods
- Written test, active attandance recommended.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 32 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2016/SPSMK_S4e2