PdF:SC4KC_HiSP Historie sociální pedagogiky - Informace o předmětu
SC4KC_HiSP Historie sociální pedagogiky
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/1.2. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DPS Asistent pedagoga II (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: • zařadit a interpretovat v časové souslednosti názory na řešení problémů výchovy sociálně ohrožených skupin v kontextu dějin • zhodnotit význam přínosu probíraných autorů v souvislosti s akceptací sociálního kontextu doby a místa • reflektovat a interpretovat problémová sociální témata • vymezit současné problémy sociální pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z dějin sociální pedagogiky • zaujmout postoje a návrhy řešení k dobovým i současným patologiím životního stylu ohrožených sociálních skupin
- Osnova
- 1. Sociální aspekty v antické výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, etiku, díla). Úloha a postavení mužů, žen a dětí v antické společnosti. 2. Středověký člověk a jeho svět: sociální stratifikace, řešení chudoby, působení církevních řádů v oblasti edukační a sociální péče (františkáni, dominikáni), vliv církevních představitelů na řešení sociálních problémů (Basileos Veliký, Petr Abélard). Úloha a postavení mužů, žen a dětí ve středověké společnosti. 3. Volný čas ve středověku. Svátky, požitky těla, hry, divadlo, lov, požitky ducha. Lidová kultura a humor. 4. Renesanční člověk a jeho svět: sociální stratifikace, lidé na okraji společnosti, úloha a postavení mužů, žen a dětí v novověké společnosti, lidová kultura, humor, volný čas. Renesanční myslitelé o výchově (Vittorino da Feltre, Thomas More), společenské a kulturní změny raného novověku. 5. Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského. 6. Charakteristika společenských změn v osvícenství, nové paradigma výchovy. Pedagogické myšlenky a činnost filantropistů (Johann Bernhard Basedow, Christian Gotthilf Salzmann). 7. Vliv civilizačního pokroku na sociální poměry ve společnosti a na vzdělání v 19. století. Chudoba a sociálně znevýhodněné skupiny. Pedagogické myšlenky a činnost utopických socialistů (Robert Owen, Ch. Fourier, Saint – Simon). Dějiny české každodennosti v 19. století (vzdělání, volný čas, svátky a slavnosti, společenský život). 8. Názory a praxe českých sociálních pedagogů: Karel Slavoj Amerling, Gustav Adolf Lindner, František Bakule, Inocenc Arnošt Bláha, Stanislav Velinský, Přemysl Pitter. 9. Názory a praxe světových sociálních pedagogů: Johann Heinrich Pestalozzi, don Bosco, Herman Lietz, Anton Semjonovič Makarenko, Janusz Korczak. 10. Představitelé postmoderních pedagogických koncepcí: Paulo Freire, Ivan Illich, Heinrich Kupffer.
- Literatura
- Didaktika velká (Variant.) : Jana Amosa Komenského Didaktika velká : Jana Amosa Komenského Didaktika velká a. info
- Římský člověk a jeho svět. Edited by Andrea Giardina, Translated by Kateřina Brabcová - Jana Gruberová -. Vydání první. Praha: Vyšehrad, 2014, 375 stran. ISBN 9788074290725. info
- RICHÉ, Pierre a Jacques VERGER. Učitelé a žáci ve středověku. Translated by Irena Neškudlová - Bořek Neškudla. Vyd. 1. V Praze: Vyšehrad, 2011, 270 s. ISBN 9788074290282. info
- LENDEROVÁ, Milena a Karel RÝDL. Radostné dětství? : dítě v Čechách devatenáctého století. Vydání první. a Litomyšli: Paseka, 2006, 376 stran. ISBN 8071856479. info
- Řecký člověk a jeho svět. Edited by Jean-Pierre Vernant, Translated by Lucie Fialková. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2005, 268 s. ISBN 8070217316. info
- VERDON, Jean. Volný čas ve středověku. Translated by Jiří Žák - Gustav Francl. Vyd. 1. V Praze: Vyšehrad, 2003, 261 s. ISBN 8070215437. info
- IM HOF, Ulrich. Evropa a osvícenství. Translated by Alexej Kusák. Praha: Lidové noviny, 2001, 268 s. ISBN 80-7106-394-0. info
- TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : (od Thaléta k Rousseauovi). 3. vyd. Praha: Paseka, 2000, 374 s. ISBN 8071852783. info
- DÜLMEN, Richard van. Kultura a každodenní život v raném novověku (16.-18. století). Translated by Martin Všetíček. Vyd. 1. Praha: Argo, 1999, 338 s. ISBN 8072031163. info
- CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991, 568 s. info
- Výukové metody
- přednášky, diskuse, diskuse v e-learningu
- Metody hodnocení
- písemná zkouška, seminární práce
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2222
heslo: amerling
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/SC4KC_HiSP