PdF:SPDRA_FILA Philosophy of Education - Course Information
SPDRA_FILA Philosophy of Education
Faculty of EducationSpring 2017
- Extent and Intensity
- 20/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Radovan Rybář, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (eng.) (programme PdF, D-SPD) (2)
- Course objectives
- Think about the deeper issues of education and training, mainly relating to current issues of their profession.
- Syllabus
- 1. Philosophical issues of education first 2. Philosophy of Education and Educator 3. Philosophy of education and the general 4. The concept of paradigms Understanding fifth myths 6. Development of the history of philosophy of education - conception of man and education 7. Antiquity (Socrates, Plato, Aristotle) 8. Medieval (Aurelius Augustine, Thomas Aquinas) 9. Modern Age (R. Descartes) 10.Philosophical Foundations of Education at J. A. Comenius 11. Contemporary world and Education 12. knowledge - not theory / education (K. P. Liessmann)
- Literature
- PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009, 111 s. ISBN 9788024616506. info
- BOCHEŃSKI, Józef Maria. Slovník filozofických pověr. Edited by Josef Mlejnek. Vyd. 1. Voznice: Leda, 2009, 212 s. ISBN 9788073351984. info
- LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. info
- STARK, Stanislav. Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. 1. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2006, 183 stran. ISBN 8073800128. info
- PROKEŠOVÁ, Miriam. Filosofie výchovy. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2004, 105 s. ISBN 8070426934. info
- STARK, Stanislav, Nikolaj DEMJANČUK and Dagmar DEMJANČUKOVÁ. Kapitoly z filosofie výchovy. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 183 s. ISBN 8086473562. info
- PALOUŠ, Radim. Dopisy dnešnímu kmotřenci. Brno: Cesta, 2001, 129 s. ISBN 80-7295-024-X. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství :filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 163 s. ISBN 80-85866-64-1. info
- PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
- STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Translated by Miroslav Petříček - Petr Rezek - Karel Šprunk. 7., přeprac. a rozšíř. v. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, 630 s. ISBN 80-7192-500-4. info
- PELCOVÁ, Naděžda. Výchova k humanismu :studijní texty rozšiřujícího studia učitelů ON a ZSV. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1999, 81 s. ISBN 80-86039-77-3. info
- PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. Edited by Radim Palouš. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 65 s. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-150-9. info
- CORETH, Emerich. Co je člověk ? :základy filozofické antropologie. 2. vyd. Praha: ZVON, české katolické nakladatelství, 1996, 211 s. ISBN 80-7113-170-9. info
- KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
- BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
- FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1993, 268 s. ISBN 80-202-0410-5. info
- FINK, Eugen. Oáza štěstí. Translated by Jiří Černý. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1992, 61 s. ISBN 8020402241. info
- PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
- MASARYK, Tomáš Garrigue. O škole a vzdělání. Edited by Josef Cach. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 135 s. ISBN 800425554X. info
- Teaching methods
- seminar
- Assessment methods
- Seminar work.
- Language of instruction
- English
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks. - Teacher's information
- http://ped.muni.cz/wsedu
- Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2017/SPDRA_FILA