PdF:SPSMK_S4e1 Specializace: Edukace žáků s m - Informace o předmětu
SPSMK_S4e1 Specializace: Edukace žáků s mentálním postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 24. 2. 7:30–14:40 učebna 60, Pá 17. 3. 7:30–14:40 učebna 60, Pá 31. 3. 7:30–14:40 učebna 60, So 29. 4. 7:30–14:40 učebna 60, Pá 5. 5. 7:30–14:40 učebna 60
- Předpoklady
- Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s mentálním postižením včetně vzdělávacích programů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele (angl.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (něm.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi těchto témat:
Výchova a vzdělávání jedinců s mentálním postižením se zaměřením na jednotlivá období a lehké mentální postižení. Raná péče, mateřská škola, základní škola praktická, odborné učiliště, praktická škola. Speciálně pedagogické centrum, školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 73/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na diagnostiku lehkého mentálního postižení, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítěte s mentálním postižením, socializace osob s lehkým mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváření osobnosti osob s lehkým mentálním postižením. Psychický vývoj MP, poruchy řeči v oblasti obsahové i formální, specifické poruchy řeči v závislosti na míře postižení a etiologii. Komunikace jedinců s lehkým mentálním postižením, poradenství a práce s rodinou dítěte/žáka s postižením. Činitelé vyučovacího procesu v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením, didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy, modernizace vyučovacího procesu, specifika osvojování si čtení a psaní v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením, specifika matematiky v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením, problematika výuky pracovního vyučování, výtvarné výchovy, hudební výchovy, tělesné výchovy v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Výstupy z učení:
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět a vysvětlit termín lehké mentální postižení;
použít informace o Downově syndromu;
předkládat odůvodněná rozhodnutí k zařazení dítěte s mentálním postižením do edukačního systému;
interpretovat své znalosti z oblasti poradenství a legislativy; - Osnova
- 1. Teorie edukace žáků s lehkým mentálním postižením, terminologická východiska. 2. Osobnost žáka s lehkým mentálním postižením. 3. Poradenský systém poskytující služby žákům s lehkým mentálním postižením. Kariérové poradenství. 4. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, přípravné třídy a dítě s lehkým mentálním postižením. 5. Základní škola praktická. Vymezení v systému vzdělávání. 6. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 7. Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením. 8. Didaktické zásady uplatňované v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením. 9. Didaktické metody používané v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením. 10. Vyučovací formy používané v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením, typy vyučovacích hodin, struktura přípravy učitele na vyučovací hodinu. 11. Metodika výuky českého jazyka a literatury u žáků s lehkým mentálním postižením. 12. Metodika výuky matematiky a její aplikace u žáků s lehkým mentálním postižením. 13. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět u žáků s lehkým mentálním postižením. 14. Specifika výuky vzdělávací oblasti Umění a kultura, vzdělávací obory Hudební a Výtvarná výchova u žáků s lehkým mentálním postižením. 15. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, vzdělávací obor Tělesná výchova, Zdravotní tělesná výchova u žáků s lehkým mentálním postižením. 16. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a svět práce u žáků s lehkým mentálním postižením. 17. Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob s lehkým mentálním postižením. 18. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2012, 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1. info
- doporučená literatura
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
- PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BAZALOVÁ, Lenka DŽAMBIKOVÁ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Karel PANČOCHA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Ivo ŠLAPÁK a Helena VAĎUROVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 322 s. ISBN 978-80-210-7581-8. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BAZALOVÁ, Lenka DŽAMBIKOVÁ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Karel PANČOCHA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Ivo ŠLAPÁK a Helena VAĎUROVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 322 s. ISBN 978-80-210-7581-8. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 246 s. ISBN 978-80-210-7689-1. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vyd. Brno, 2014, 246 s. ISBN 978-80-210-7689-1. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 2. vydání. ISBN 978-80-7315-161-4. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
- Výukové metody
- Seminář, účast vyžadována. Studium odborné literatury. Aktivní účast. Veškeré informace budou doplněny a upřesněny učitelem na začátku výuky.
- Metody hodnocení
- Docházka nutná, písemná zkouška, 75 % minimum.
- Informace učitele
- Tato specializace je pokračováním specializace v bakalářském studiu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ ze specializace psychopedie, somatopedie, etopedie a logopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/SPSMK_S4e1